شانزدهمین گروه از ماهواره های استارلینك به فضا رفت

شانزدهمین گروه از ماهواره های استارلینك به فضا رفت

به گزارش آزینیك شركت فضایی «اسپیس ایكس» ۶۰ ماهواره استارلینك دیگر را كه شانزدهمین گروه از این ماهواره ها محسوب می شوند، به فضا پرتاب كرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس، راکت «فالکون ۹» شرکت اسپیس ایکس که حامل ۶۰ ماهواره استارلینک بود، ساعت ۹ و ۱۳ دقیقه بعدازظهر سه شنبه ۲۴ نوامبر (۴ آذر) به وقت شرق آمریکا از «مجموعه پرتاب فضایی ۴۰» در «ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال» در فلوریدا به فضا پرتاب شد.
طبقه اول راکت فالکون ۹، حدود ۱۵ دقیقه بعد از پرتاب محموله باری خویش را که حاوی ۶۰ ماهواره استارلینک بود در مدار پایین زمین رها کرد و سپس روی یک قایق بدون سرنشین به نام «البته من هنوز عاشق تو هستم» که در اقیانوس اطلس واقع شده بود، فرود آمد.
به این ترتیب طبقه اول راکت فالکون ۹ رکورد هفتمین پرتاب خویش را به ثبت رساند.
تقویت کننده طبقه اول راکت فالکون ۹ که از این مأموریت پشتیبانی می کند، پیش از این در ۶ مأموریت دیگر هم پرواز کرده بود. این مأموریت ها عبارتند از مأموریت Telstar ۱۸ VANTAGE در سپتامبر ۲۰۱۸، مأموریت Iridium-۸ در ژانویه ۲۰۱۹ و چهار مأموریت استارلینک در ماه های مه ۲۰۱۹، ژانویه ۲۰۲۰، ژوئن ۲۰۲۰ و اوت ۲۰۲۰.
این پرتاب همینطور صدمین پرتاب راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به حساب می آید.
شرکت فضایی اسپیس ایکس الان ۹۵۵ ماهواره استارلینک به فضا پرتاب کرده است که از این تعداد ۸۹۵ ماهواره آن در مدار زمین قرار دارند. این شرکت «آزمایش بتا سرویس اینترنت باند پهن» را که توسط ماهواره ها در شمال آمریکا و جنوب کانادا عرضه می شود، شروع کرده است.
اسپیس ایکس در جریان پخش اینترنتی این پرتاب اعلام نمود که آزمایش بتا را «به طرز قابل توجهی» در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه گسترش می دهد.
این شرکت تا به امروز ماهواره های استارلینک را با شیب ۵۳ درجه به مدارهای زمین پرتاب کرده است؛ این شیب پوشش اینترنتی را در مناطقی با عرض جغرافیایی متوسط به حداکثر می رساند اما مناطقی ی عرض های جغرافیایی بالاتر همچون آلاسکا، شمال کانادا و شمال اروپا را پوشش نمی دهد.
ماهواره های «استارلینک» بخشی از برنامه اسپیس ایکس برای خدمات جدید و پرسرعت اینترنت است.
این طرح اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی با درخواست «الون ماسک»، مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال برای کسب اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی شروع شد. وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را بعنوان یک سیستم پهنای باند ارزانقیمت که می تواند دسترسی به اینترنت را در سرتاسر جهان فراهم آورد، به ثبت رساند.
البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که در این حوزه سرمایه گزاری نموده و در این میان، آمازون و فیس بوک هم طرح هایی را برای اینترنت رسانی دنبال می کنند.



منبع:

1399/09/08
21:17:20
5.0 / 5
1120
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , خدمات , سرویس
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آزینیک