چرخش سیارات الماسی در كیهان

به گزارش آزینیك نتیجه یك مطالعه جدید نشان داده است كه سیارات فراخورشیدی یا سیارات خارج از منظومه شمسی كه حاوی كربن بیشتری نسبت به زمین هستند، امكان دارد از الماس ساخته شده باشند.

به گزارش پایگاه اینترنتی سی. ان. ان، زمین منابع زیادی دارد با ارزش ترین آنها به زنده ماندن انسان ها کمک می نماید و سبب می شود در وهله اول حیات در این کره خاکی وجود داشته باشد اما برخی منابع دیگر مانند فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی در زمین نسبتاً با کمبود مواجهند. امکان دارد این مورد در مورد جهان های دیگر صادق نباشد. در حقیقت، امکان دارد بعضی از سیارات کاملاً مملو از منابعی باشند که ما آنها را نادر می دانیم.
اکنون محققان دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه شیکاگو در آمریکا در این مطالعه فرضیه ای را مورد بررسی قرار دادند که سیارات فراخورشیدی غنی از کربن در شرایط مناسب می توانند مقادیر زیادی الماس در زیرسطح خود تولید کنند. سیاره فراخورشیدی یا سیاره غیرخورشیدی به سیاره ای گفته می شود که خارج از منظومه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره به غیر از خورشید در حال گردش است.
به گفته محققان، احتمال اینکه یک سیاره چیزی شبیه به یک الماس بزرگ باشد، کاملاً به ترکیب ساختار مواد تشکیل دهنده ستارگانی بستگی دارد که به دور آن می چرخند. سیاره هایی که به دور ستارگان غنی از کربن می چرخند، بیشتر احتمال دارد که خودشان از کربن ساخته شده باشند؛ چونکه ماده تشکیل دهنده یک ستاره معمولاً مسئول تشکیل سیاره هایی است که در نهایت به دور آن می چرخند.
ماده اصلی مهم دیگری که در ایجاد یک «سیاره فراخورشیدی از جنس الماس» دخالت دارد، آب است. آب در زمین زیاد است اما تصور می شود که در کل کیهان هم بسیار رایج باشد. آب، کربن و فشار که سیارات به لطف جاذبه زیاد از آن بهرمندند، می تواند سبب شود که فضای داخلی این سیارات مملو از الماس باشد.
محققان نظریه خویش را با قرار دادن «کاربید سیلیکون» در شرایط فشار بسیار شدید آزمایش کردند. آنها برای این منظور کاربید سیلیکون را در آب قرار دادند و سپس آنرا با «سندان» الماس فشرده کردند تا استرس موجود در کربن را بالا برند و بعد آنرا با استفاده از لیزر گرم کردند تا شرایط داخل یک سیاره غنی از کربن را تقلید کند. فرمول «گرما، فشار، آب و کربن» کار کرد و نتیجه آن الماس و سیلیس بود.
«هریسون آلن ساتر» نویسنده اصلی این مطالعه در اطلاعیه ای اظهار داشت: این مطالعه به ما در درک و توصیف مشاهدات روز افزون از سیارات فراخورشیدی کمک می نماید. هرچه بیشتر در ارتباط با سیارات فراخورشیدی بیاموزیم، بهتر می توانیم داده های جدید مأموریت های آتی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» و تلسکوپ فضایی «رومی نانسی گریس» را برای درک جهان ورای منظومه شمسی خود تفسیر نماییم.
یک مبحث مهم که محققان در مطالعه خود به آن اشاره کردند، این است که این سیارات هرچند فریبنده هستند اما بطور قطع پذیرای حیات به شکلی که ما می شناسیم، نخواهند بود. غلظت بالای کربن سبب مهار فعالیتهای زمین شناسی شده و تصور می شود به ایجاد اتمسفر نامناسبی برای حیات منجر شود. با این حال، چنین سیاراتی می توانند اهدافی برای اکتشافات انسانی باشند.
مشروح این مطالعه در مجله The Planetary Science Journal انتشار یافته است.

1399/06/29