ایمن سازی گیاهان در مقابل گرما با نانوذرات

ایمن سازی گیاهان در مقابل گرما با نانوذرات

پژوهشگران دانشگاه كارنگی ملون در آمریكا نانوذراتی را ساختند كه امكان محافظت از گیاهان را در مقابل استرس ناشی از گرمای شدید فراهم می آورد.



به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ساینس، این نانوذرات به شکلی طراحی شده اند که در دماهای بالا، توانایی متصل شدن به عامل های ضداسترس گرمایی موجود درون گیاه را دارند و می توانند در صورت ضرورت این عامل ها را آزاد کنند.

این نانوذرات نوع جدیدی از پلیمرهای ستاره ای شکل هستند که ساده ترین نوع از پلیمرها محسوب شده و ساختار آنها حداقل دارای سه زنجیره متصل به یک هسته مرکزی است. هریک از این نانوذرات پلیمری حاوی یک عامل ضدمیکروب موسوم به بنفش کریستال (Cristal Violet) است.

در آزمایشات اولیه پژوهشگران این نانوذرات را روی گیاه گوجه اسپری کردند و ظرف سه روز نانوذرات وارد تمام ساختارهای گیاه شدند. بعد از آن دمای درون گیاه به ۳۵ تا ۴۰ درجه افزایش یافت تا پروسه آزادسازی برنامه ریزی شده CV توسط نانوذرات فعال شده و سبب افزایش مقاومت گیاه در مقابل گرما و خشکی بیش از اندازه شود.

اکنون پژوهشگران در تلاش هستند تا با بهره گیری از راهکار مشابه ترکیبات دیگری را در اختیار گیاهان قرار دهند که امکان مقابله با پاتوژن های خطرناک در زمان گرم شدن آب و هوا را فراهم آورند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano انتشار یافته است.


1399/05/28
10:02:34
5.0 / 5
1382
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آزینیک