چرا اینترنت دیگر شبیه گذشته نیست؟

چرا اینترنت دیگر شبیه گذشته نیست؟

آزینیک: به گزارش آزینیک، کوری داکترو، نویسنده و فعال باسابقه حقوق دیجیتال، می گوید اینترنت امروز دیگر شباهتی به روزهای طلایی دهه ۲۰۰۰ ندارد. او روندی را که «زوال اینترنت» یا به تعبیر خودش enshittification می نامد، مسئول وضعیت کنونی می داند؛ وضعیتی که در آن رسانه های اجتماعی، موتورهای جست وجو و فروشگاه های آنلاین بیشتر از آن که به کاربران خدمت کنند، در خدمت تبلیغات و منافع سرمایه گذاران قرار گرفته اند.


به گزارش آزینیک به نقل از خبر آنلاین، به باور داکترو، اینترنتی که روزگاری فضایی آزاد برای ارتباط، جست وجو و خلاقیت بود، امروز به بستری پر از تبلیغات، محتواهای بی کیفیت و محدودیت های فزاینده تبدیل گشته است. او روند این «زوال» را در سه مرحله توضیح می دهد:
مرحله اول: پلت فرم ها برای جذب کاربران، خدمات با کیفیت و مجانی عرضه می دهند. مرحله دوم: کیفیت خدمات برای کاربران کاسته می شود تا رضایت تبلیغ دهندگان و کسب وکارها تأمین شود. مرحله سوم: همه منابع صرف سودآوری بیشتر برای سهام داران می شود و کاربران در پلت فرم هایی گرفتار می مانند که عملا ارزش خویش را از دست داده اند. نمونه بارز این چرخه به قول او، فیسبوک است که ابتدا محلی برای ارتباط با دوستان و خانواده بود اما امروز به انبوهی از تبلیغات و محتوای بی اعتبار بدل شده است. موتور جست وجوی گوگل هم به جای نمایش بهترین وب سایت ها، بیشتر بسمت تولید محتوای ماشینی و بی کیفیت رفته است.
داکترو تاکید می کند که این وضعیت اجتناب ناپذیر نبوده و نتیجه سیاستهای ضدمقرراتی و قدرت گیری انحصارات است. به اعتقاد او، راه برون رفت از این چرخه، بازگرداندن رقابت سالم، وضع قوانین سخت گیرانه تر در عرصه حریم خصوصی و ایجاد امکان مهاجرت آزاد کاربران بین پلت فرم هاست.
او پیشنهاد می دهد کشورها با بوجودآوردن قوانین جدید، شرکتها را ملزم کنند که کاربران بتوانند داده ها و ارتباطات خویش را بدون مانع به پلت فرم های رقیب منتقل کنند. به این ترتیب، کاربران ناچار نخواهند بود بین ارتباط با دوستان و انتخاب سرویس بهتر یکی را قربانی کنند.
داکترو در آخر تاکید می کند: برای رویارویی با بحران های جهانی از تغییرات اقلیمی تا اقتدارگرایی، به اینترنتی آزاد، رقابتی و متنوع نیاز داریم؛ اینترنتی که باردیگر در خدمت کاربران باشد، نه شرکت های انحصارگر.
منبع: macleans

داکترو تأکید می کند که این وضعیت اجتناب ناپذیر نبوده و نتیجه سیاست های ضدمقرراتی و قدرت گیری انحصارات است. به این ترتیب، کاربران ناچار نخواهند بود بین ارتباط با دوستان و انتخاب سرویس بهتر یکی را قربانی کنند.


منبع:

1404/06/23
09:05:26
0.0 / 5
8
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , اینترنت , تبلیغات
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لینک دوستان آزینیك
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آزینیک