اکانت های جعلی بنام ورزشکاران معروف در توییتر را چه کسانی مدیریت می کنند؟

اکانت های جعلی بنام ورزشکاران معروف در توییتر را چه کسانی مدیریت می کنند؟

به گزارش آزینیک، در ایام اخیر واکنش ها به حضور علیرضا فغانی در فینال جام جهانی باشگاه ها و اتفاقات پس از آن مسابقه، بازتاب زیادی در فضای رسانه ای و مجازی داشته است. بخش مهمی از این ماجرا به واکنش هایی که از جانب اکانت های جعلی چهره هایی سرشناس مثل علیرضا دبیر و وحید شمسایی نسبت به این ماجرا انتشار یافت، ربط داشت و حساسیت زیادی هم ایجاد کرد تا جایی که با تکذیب این چهره ها همراه شد،



به گزارش آزینیک به نقل از خبر آنلاین، روزنامه ایران نوشت: ماجرای اکانت های جعلی شخصیت های ورزشی در شبکه اجتماعی ایکس پدیده جدیدی نیست، از سال ها قبل جریانی ضد ایرانی با راه اندازی حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی به دنبال جذب مخاطب بودند تا در بزنگاه های حساس با سوءاستفاده از این حساب های جعلی با طرح مسایل تنش آفرین در جامعه، اهداف سیاسی ضد ایرانی خویش را بدین سان در فضای مجازی پیاده سازی کنند.

آنها در ایام اول فعالیت همان تولید محتوای انتشار یافته در صفحات واقعی و رسمی چهره های ورزشی را در حساب های زنجیره غیرواقعی در ایکس یا همان توئیتر بارگذاری می کردند تا اعتماد مخاطبان را جلب کنند. مخاطبان ناآگاه در ایکس به خیال این که این حساب متعلق به همان فرد مشهور است به آسانی صفحه مورد نظر را دنبال می کردند و با بازنشر مجدد آن به رشد این حساب جعلی کمک می کردند بگونه ای که بعضی از این اکانت های جعلی امروز بیشتر از 22 هزار دنبال کننده دارد که در بین آنها صفحات چهره های شناخته شده ای هم حضور دارند که همچنان در این پروژه فریبکارانه بعنوان یک قربانی به ایفای نقش می پردازند.

نقطه اشتراک تمامی صفحات جعلی، راه اندازی این حساب ها در سال 2020 میلادی است، دقیقا همان روزهایی که اکانت های جعلی دیگری هم در حوزه های مختلف به شکل فله ای افتتاح شد تا به شکل مشخص مبادرت به دروغ پراکنی در جامعه کنند. مسیر رشد حساب های جعلی نشان داده است این اکانت ها به شکل زنجیره ای و باندی از جانب جریانی خاص حمایت می شود تا به سرعت عجیبی محتوای آنها بازنشر شود تا به اصطلاح فعالان ایکس «فیواستار» شوند. مرور کامنت های آنها هم یک حقیقت دیگر را برملا می سازد که برخی اکانت های جعلی دیگر که گویا مأموریت کامنت نویسی پای این توئیت ها را دارند بشکل مشخص زیر تمام این مطالب نظر داده اند با تهییج سایر کاربران، سناریوی التهاب آفرینی توسط آنها تکمیل شود.
اما پرسش کلیدی و مهم اینست که گردانندگان این صفحات دقیقا کجا هستند و با چه نیتی این حساب های جعلی را به راه انداختند؟ با کنکاش در مطالب انتشار یافته از جانب این اکانت های جعلی به سادگی میتوان متوجه واقعیتی تلخ شد، آنها به شکل زنجیره ای و هدفمند به دنبال ایجاد تقابل اجتماعی میان کاربران ایرانی هستند تا این مورد به سایر شبکه های اجتماعی و سپس به جامعه سرایت پیدا کند و مأموریت آنها مطابق برنامه ریزی اتاق فکر پیاده سازی شود.
اکانت های جعلی در ظاهر به دو دسته اپوزیسیون و حامی نظام تقسیم می شوند تا مخاطب تصور کند آنها با یکدیگر تضاد جدی دارند، در حالیکه اتاق فکر هر دو طیف به یک جا ختم می شود. آنها با انتشار نقل قول های جعلی و دروغین تلاش می کنند در شبکه ایکس التهاب آفرینی کرده و با این تاکتیک، فضایی تنش آلود را ایجاد کنند تا سایر اکانت های اجاره ای آنها در بین کامنت ها پروژه نفرت پراکنی را دنبال کنند و به واسطه یک نقل قول دروغ و غیر واقعی، جنجالی کاذب و فراگیر در جامعه به راه بیفتد.
اتاق فکر این جریان ضد ایرانی تا به امروز اکانت های جعلی نسبتاً زیادی را به نام اشخاصی نظیر علی دایی، وحید شمسایی، علیرضا دبیر، یحیی گل محمدی، مهدی تاج و ده ها چهره ورزشی دیگر در شبکه ایکس راه اندازی کرده اند با سوءاستفاده از این نام ها پروژه فریبکاری خویش را در مقاطع مختلف زمانی پیش ببرند، نکته قابل تأمل اینجاست که علی دایی، علیرضا دبیر، وحید شمسایی، یحیی گل محمدی و خیلی از چهره های شناخته شده ورزش ایران تا به امروز بارها در واکنش به این مورد صراحتاً اعلام نموده اند: «در شبکه ایکس یا همان توئیتر سابق هیچ فعالیتی ندارند.» اما در کمال ناباوری همچنان عده ای ساده لوحانه این اکانت های جعلی را دنبال و مطالب انتشار یافته توسط این اکانت های جعلی را بازنشر می کنند تا این سناریو همچنان بعنوان یک تهدید جدی برای جامعه باقی بماند.



23302


1404/04/30
10:17:53
0.0 / 5
632
تگهای خبر: آنلاین , توئیتر , شبكه اجتماعی , فضای مجازی
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آزینیک