متقاضیان دریافت پروانه کسب الکترونیک بخوانند

متقاضیان دریافت پروانه کسب الکترونیک بخوانند

آزینیک: باتوجه به قانون بهبود فضای کسب وکار و الزام در تغییر رویه صدور مجوزها از کاغذی به الکترونیکی، اصناف و صاحبان مشاغل باید قوانین و شرایط گرفتن مجوزهای جدید را به خوبی مطالعه کنند تا در پروسه گرفتن یا تبدیل مجوز، با مشکل روبرو نشوند.



به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، مجوزها و پروانه های کسب وکار از آغاز سال ۱۴۰۳ باید الکترونیکی شده و مجوزهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند. با عزم دولت برای تبدیل مجوزهای کسب وکار از فیزیکی (کاغذی) به الکترونیکی در فرصت باقی مانده تا آخر سال جاری، اصناف و مشاغل باید به نکات و شرایطی که برای دریافت و یا تبدیل مجوز لازم است، توجه ویژه داشته باشند.

پروانه های جدید کسب وکار چگونه هستند

پروانه های کسب جدید یک فایل الکترونیکی حاوی شناسه یکتا هستند که با گوشیهای هوشمند بصورت ۲۴ ساعته قابل استعلام هستند. مطابق قانون، همه ادارات و ماموران حکومتی فقط همین یک فایل و شناسه یکتا را به عنوان مجوز یا پروانه کسب می شناسند و حق ندارند به غیر از شناسه یکتا، پروانه کسب کاغذی را به عنوان جواز مطالبه کنند.

صاحب هر پروانه الکترونیکی، در بانک اطلاعات کسب و کارها (mojavez.ir) یک صفحه دارد که در آن شناسه یکتا، نشانی و اطلاعات اولیه آن مجوز برای همه قابل رویت و استعلام است.

ابتدا از نوع پروانه کسب خود باخبر شوید

در مجموع ۲۸۴۰ نوع پروانه کسب در کشور وجود دارد که ۹۲ درصد آنها ثبت محور هستند، یعنی ۳ روزه صادر می شوند. بقیه پروانه ها ( ۲۳۴ مورد) تایید محور هستند؛ یعنی در پروسه صدور آنها اداره اماکن ابتدا باید محل کسب را تایید کند. پروانه های ثبت محور، طی ۷ روز صادر می شوند.

بنابراین باید با دقت از نوع پروانه ای که قصد گرفتن آنرا دارید، باخبر باشید. بنابراین لازم است حتما در شروع کار همه شرایط را دقیق بخوانید و اگر حائز شرایط بودید درخواست خودرا ثبت کنید. همین طور می توانید در درگاه ملی مجوزها، هزینه صدور هر پروانه را که در صفحه راهنما نوشته شده، مشاهده کنید.

وظیفه اتحادیه ها در پروسه صدور مجوز چیست؟

در پروسه صدور پروانه کسب، اتحادیه ها دو نکته را باید مورد توجه خود قرار دهند. ابتدا صحت سند یا اجاره نامه (شامل اصالت سند واحد صنفی در محل مسکونی یا غیرقانونی نباشد) و دوم تاییدیه آموزش احکام که گذراندن آن شش ساعت کلاس اجرائی الزامی است و حداقل باید متقاضی ببیند و با موفقیت بگذراند.

اتحادیه ها برای تایید این دو مورد می توانند متقاضی پروانه کسب را بصورت حضوری فراخوانده تا سند وی را چک کنند، اما هیچ گاه اجازه ندارند غیر از این دو مورد در بخش یا پروسه دیگری از صدور پروانه کسب دخالت کرده یا وجهی بابت صدور پروانه کسب بگیرند.

همراه داشتن کارت ملی هنگام مراجعه مامور پست

برای گرفتن پروانه کسب، احراز نشانی محل کسب لازم است تا ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها، مامور پست برای احراز نشانی مراجعه می کند و باید کارت ملی خودرا همراه داشته باشید تا احراز نشانی شما سریع صورت گیرد.

صدور مجوز آسان اما نظارت پسینی بیشتر است

در روش جدید صدور پروانه کسب، شرایط صدور تسهیل و مبتنی بر اعلام، اقرار و تعهد شده است. باید شرایط را با دقت بخوانید؛ چونکه اتحادیه ها موظف اند پس از صدور پروانه به شدت نظارت کنند و در صورت اثبات نداشتن هر یک از شرایط می توانند پروانه کسب را تعلیق یا باطل کنند. علاوه بر این صاحبان مشاغل پروانه باید مقررات صنفی را به دقت رعایت کنند؛ چونکه درصورت بی توجهی به آنها اتحادیه ها می توانند پروانه را تعلیق یا باطل کنند.

محدودیت های نداشتن شناسه یکتا

کار صنفی بدون مجوز جدید شناسه یکتا در نظام جدید مالیاتی، شما را گرفتار مشکل می کند. شناسه یکتای مجوزها به سازمان مالیاتی متصل است و در آینده نزدیک به حساب های تجاری بانکها هم متصل می شود و هر صاحب کسب و کاری که شناسه یکتا نداشته باشد، هم با مشکل مالیاتی روبرو و هم در مبادلات بانکی گرفتار محدودیت می شود.

تنها مرجع درخواست مجوز، درگاه ملی مجوزها است

برای ثبت درخواست و دریافت مجوز کسب وکار فقط باید به درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) مراجعه نمود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. احراز هویت شما هم غیر حضوری صورت خواهد گرفت. برای این کار در شروع ثبت درخواست، سامانه کد ملی، شماره همراه و کد پستی شما را گرفته تا احراز هویت صورت گیرد. همین طور احراز نشانی شما هم حداکثر تا ۴۸ ساعت در محلی که قصد دریافت پروانه کسب دارید توسط مامو پست صورت می گیرد.

برای استعلام توسط سامانه چه مدارکی لازم است

برای دریافت برخی مجوزها داشتن یک سری مدارک ضروری است. مدارک پایه مثل کارت ملی، عکس، کارت پایان خدمت، گواهی بهداشت برای مغازه و آشپزخانه و گواهی عدم سو پیشینه، با عنایت به مجوز مورد، باید فراهم شوند.

نکته: لازم نیست اصل یا کپی مدارک پایه را بارگذاری کنید و با ارائه کدملی، درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) همه آنها را به طور هوشمند (الکترونیک) و آنی استعلام می کند و اگر این مدارک را داشته باشید پروسه ثبت نام تان ادامه پیدا می کند.

برخی از پروانه ها نیاز به دریافت مجوزهای دیگر دارند

برخی از رسته های صنفی مثل اغذیه فروشی، نیاز به گواهی یا تایید بهداشت دارد. برای گرفتن تاییدیه بهداشتی لازم است به سامانه سامح وزارت بهداشت (sameh.behdasht.gov.ir) مراجعه کنید. لینک آن در همان صفحه مربوطه در درگاه ملی مجوزها هم وجود دارد. پروسه آن هم غیر حضوری بوده و بعد از ثبت درخواست شما مامور بهداشت به مغازه یا آشپزخانه شما آمده و اگر شرایط بهداشتی اعلام شده در درگاه ملی مجوزها رعایت کرده باشید، تاییدیه را بصورت الکترونیک صادر می کند.

در شهرهای کوچک اتاق اصناف شهر پروانه کسب صادر می کند

در تعدادی از شهرهای کوچک، ممکنست رسته مورد نظر شما اتحادیه نداشته باشد. برمبنای قانون، هر واحد صنفی باید عضو یک اتحادیه باشد تا بر کار آن نظارت شود. اگر رسته مورد نظرتان اتحادیه نداشته باشد، پروانه شما توسط اتاق اصناف شهر صادر می شود تا کار خودرا شروع و منتظر پروانه نمانید.





منبع:

1402/12/08
12:04:35
0.0 / 5
260
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , تجاری , فروش
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آزینیک