6 علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می شود

6 علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می شود

به گزارش آزینیک، ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند که بدن برای انجام یکسری فعالیتهای طبیعی به آنها نیاز دارد و لازم است از راه مواد غذایی وارد بدن شوند. اما کمبود آنها چه نشانه هایی دارد؟


به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، صورت شاید نخستین عضوی از بدن باشد که در مورد کمبودهای مواد مغذی در بدن اخطار می دهد. کمبود ویتامین ها در بدن، علایم متفاوتی بوجود می آورد که گاهی خفیف و گاهی خطرآفرین است.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شما برای تشخیص این کمبودها باید برای تجویز آزمایش های دوره ای خون، نزد پزشک بروید با این وجود برخی علایم کمبود ویتامینی را می توانید از وضعیت چهره خود تشخیص دهید:
_ کمبود ویتامین C: ویتامین C نقش حیاتی در بدن دارد؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سبب بهبودی سریع زخم ها و حفظ سلامت استخوان ها می شود. به قول محققان کمبود این ویتامین سبب خونریزی لثه ها می شود. بهبود آرام زخم ها، خشک شدن موها و ایجاد لکه های قرمز روی پوست از دیگر علایم فقر این ویتامین است. اگر هر کدام از علایم فقر ویتامین C را دارید؛ میوه ها، سیب زمینی، انواع توت ها، فلفل، بروکلی، اسفناج و مکمل های ویتامین C را به رژیم تان بیفزایید. مصرف روزانه ۷۵ میلی گرم ویتامین C به زنان و ۹۰ میلی گرم به مردان سفارش می شود.
_ کمبود ید: کمبود این ماده معدنی منجر به چشم های پف آلود می شود و کم کاری تیروئید را هم به همراه دارد. افرادی که دارای کمبود ید هستند، ناخن های شکننده را تجربه می کنند و امکان دارد به سادگی گرفتار اضافه وزن شوند. شما می توانید در صورت مبتلا شدن به این علایم، مصرف هرچه بیشتر زغال اخته، لوبیای سیاه، میگو، توت فرنگی و ماست را در نظر داشته باشید.
_ کمبود امگا ۳: خشکی پوست بخصوص در فصل زمستان رایج است. اما اگر پوست شما خشک تر از حد معمول باشد، به آن مفهوم است که اسیدهای چرب امگا ۳ را به میزان کافی دریافت نمی کنید. مصرف کم این اسیدهای چرب چین و چروک صورت شما را هم بالا می برد. منابع این اسیدهای چرب عبارتند از ماهی، دانه های کتان، دانه های چیا و گردو.
_ کمبود آهن: پوسته پوسته شدن لب ها یکی از علائم کمبود آهن است. نشانه های دیگر عبارتند از خستگی، سرماخوردگی های مکرر و درد زبان. کمبود "ریبوفلاوین" هم می تواند خشکی لب ها را به همراه داشته باشد. شما می توانید ریبوفلاوین را از طریق مصرف ماهی قزل آلا، بروکلی، پنیر و بادام به دست بیاورید. آهن هم در حبوبات، آجیل، اسفناج و مکمل های آهن وجود دارد.
_ کمبود بیوتین یا ویتامین B۷: موهای خشک و نازک می تواند به شما اخطار دهند که گرفتار کمبود این ویتامین هستید. جدا از ریزش مو، نشانه مشخص دیگر کمبود بیوتین، صورت پف کرده با توزیع چربی غیر طبیعی و راش های قرمز است. بر مبنای برخی مطالعات بیوتین بعنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو عنوان شده است. منابع غذایی سرشار از بیوتین شامل بادام زمینی، جگر، برخی سبزیجات، برگ چغندر سوئیسی، تخم مرغ پخته و زرده تخم مرغ است.
_ کمبود ویتامین B۱۲: کمبود این ویتامین در بین گیاه خواران بسیار رایج است. کمبود ویتامین ب ۱۲ اغلب سبب تغییر رنگ پوست و رنگ پریدگی می شود. سایر نشانه ها عبارتند از خستگی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس و اسهال. اگر می خواهید فقر ویتامین ب ۱۲ را درمان کنید، به دنبال مصرف بیشتر ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات غنی شده باشید. اگر رژیم های غذایی گیاهی را دنبال می کنید مکمل های ویتامین ب ۱۲ را با مشورت پزشک مصرف کنید.




منبع:

1402/05/13
12:18:37
0.0 / 5
287
تگهای خبر: آموزش , پزشك
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آزینیک