چرا برخی پزشکان زیر بارنوشتن نسخه الکترونیک نمی روند؟

چرا برخی پزشکان زیر بارنوشتن نسخه الکترونیک نمی روند؟

به گزارش آزینیک، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ضمن تاکید بر این که مشکلی برای پذیرش نسخ کاغذی از سوی لابراتوار ها و داروخانه ها وجود ندارد اظهار داشت: این اجازه به داروخانه ها و مراکز پاراکیلینیک داده شده تا نسخ کاغذی را تا سقف ۲۰ درصد بپذیرند، بنابراین برای بیماران در این حوزه مشکلی پیش نمی آید.


شهرام غفاری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی پیش قراول اجرای نسخه الکترونیک بوده است، اظهار نمود: هم اکنون سازمان تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح طرح نسخه الکترونیک را اجرا می کنند به طوریکه بیشتر از ۹۷ درصد نسخ پزشکانِ طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی به صورت الکترونیک نوشته می شود. البته برخی پزشکانی که با سازمان تأمین اجتماعی طرف قرارداد نیستند نسخ را به صورت الکترونیک نمی نویسند و بنابراین در بعضی موارد شاهد رد و بدل شدن نسخ کاغذی هستیم.


چرا برخی پزشکان زیر بارنوشتن نسخه الکترونیک نمی روند؟

اجازه داروخانه ها و مراکز پاراکیلینیک برای پذیرش نسخ کاغذی را تا سقف ۲۰ درصد


وی در پاسخ به این سؤال که چند پزشک زیر بار اجرای نسخ الکترونیک نرفته اند، اعلام نمود: بیشتر از ۲۳ هزار پزشک و دندانپزشک با سازمان تأمین اجتماعی طرف قرارداد هستند و میتوان گفت ۱۰۰ درصد آنها، به صورت الکترونیک نسخه نویسی انجام می دهند؛ سه درصدی که سبب شده تا نسخ الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصد اجرا نشود، پزشکانی هستند که با تأمین اجتماعی قرارداد ندارند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ضمن اشاره به تمهیدات سازمان در مواردی که امکان دارد پزشکان با قطعی برق روبرو شوند، اضافه کرد: در مواردی که پزشکان نسخ را به علل مطرح شده در قانون، به صورت کاغذی می نویسند، این اجازه به داروخانه ها و مراکز پاراکیلینیک داده شده تا نسخ کاغذی را تا سقف ۲۰ درصد بپذیرند، بنابراین برای بیماران در این حوزه مشکلی پیش نمی آید.


مشکلی برای پذیرش نسخ کاغذی از سوی لابراتوار ها و داروخانه ها وجود ندارد


غفاری خاطرنشان کرد: در مواردی گزارش می شود که داروخانه و آزمایشگاهی امکان دارد نسخه کاغذی را از بیماران قبول نکنند؛ در این حوزه سازمان تأمین اجتماعی طی نظارت های خود، به صورت شفاهی این مورد را اعلام نموده که نسخ کاغذی را تا سقف ۲۰ درصد ظرفیت نسخه پیچی داروخانه ها قبول کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان نسخه نویسی به صورت کاغذی در پاراکلینیک ها به بیشتر از ۱۵ درصد نمی رسد و به صورت قانونی مشکلی برای پذیرش نسخ کاغذی از سوی لابراتوار ها و داروخانه ها وجود ندارد.


چالش های نسخه الکترونیک


مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوالی درمورد تأثیر اجرای نسخ الکترونیک در کاهش خطاهای نسخه خوانی توضیح داد: این مهم تأثیر ۱۰۰ درصدی در کاهش خطاهای نسخه خوانی داشته است. البته نسخه الکترونیک چالش هایی هم دارد، به صورت مثال اگر دو دارویی از نظر تلفظی به یکدیگر شباهت داشته باشند، امکان دارد یک دارو به جای داروی دیگر انتخاب گردد اما این مورد به مراتب کمتر از خطاهای نسخه خوانی است، اما برای داروخانه خطای نسخه خوانی وجود ندارد. پیش از این هم داروخانه ها نگران مخدوشی تاریخ نسخ دارو بودند که این موارد با اجرای نسخ الکترونیک رفع شده است.

غفاری در قسمت دیگری از این گفتگو، با اشاره به اینکه هر سازمانی به صورت مستقل نسخ الکترونیک را در سامانه خود اجرا می کند، اظهار داشت: قرار بود سامانه های نسخه نویسی با یکدیگر مرتبط شوند و پزشکان بتوانند برای بیماران زیر پوشش سایر بیمه ها هم در سامانه نسخه نویسی کنند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. با این وجود با بیمه سلامت در مورد بیماران صعب العلاج همکاری صورت گرفته است تا بیمه شدگان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت توسط صندوق بیماران صعب العلاج پوشش داده شوند.




1402/05/07
09:57:12
0.0 / 5
283
تگهای خبر: الكترونیك , پزشك
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آزینیک