در گفت وگو با آزینیك تشریح شد

بیشترین موارد حیوان گزیدگی از راه سگ

بیشترین موارد حیوان گزیدگی از راه سگ

به گزارش آزینیک، رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تکیه بر ضرورت رفتن به مراکز بهداشتی بعد از گزش توسط حیوانات، اظهار داشت: کلیه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوانِ گزنده سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل هم باشد باید هار تلقی نمود و بیمار را فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد.


دکتر محمدرضا شیرزادی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به این که هاری، بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم ترین و قدیمی ترین بیماری های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است، اظهار داشت: ازاین رو اهمیت بیماری به علت میزان کشندگی بالا، افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در جوامع مختلف و... بالا است.
وی ادامه داد: هاری نوعی بیماری ویروسی است که از راه گزش حیوانات هار به انسان منتقل می شود. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می شود و زمانیکه حیوان هار، انسان یا حیوان دیگری را گاز می گیرد به دنبال جراحت وارد شده بر سطح پوست، ویروس وارد بدن می شود و چون این ویروس عصب دوست است، به نخاع و در نهایت مغز می رسد و منجر به ایجاد التهابی در مغز به نام آنسفالیت می شود که اگر فرد به این وضعیت برسد، هاری در بدن مستقر شده و فرد به این بیماری مبتلا شده است.
او تصریح کرد: اگر بیماری به مرحله آنسفالیت برسد متاسفانه دیگر قابل درمان نخواهد بود و ۱۰۰ درصد منجر به مرگ انسان می شود.
شیرزادی اصلی­ ترین راه سرایت بیماری را از راه گاز گرفتن حیوانات معرفی نمود و اضافه کرد: در مورد گربه و گربه سانان از راه پنجه کشیدن هم انتقال بیماری صورت می گیرد، چونکه گربه دائماً مشغول لیسیدن پنجه هایش است و پنجه ها آلوده به بزاق می­ شوند و در موقع پنجه کشیدن می­ تواند ویروس را از راه خراش به انسان منتقل کند. بیماری هاری از طریق پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد، قابل سرایت است.
وی ضمن اشاره به این که دوره نهفتگی هاری در انسان معمولا بین ۲ تا ۸ هفته و گاهی کمتر از پنج روز است، خاطرنشان کرد: در دوره مقدماتی بیماری که ۲ تا ۳ روز پیش از ظهور علایم اصلی است، افسردگی، بی قراری، خستگی، بی اشتهایی، تف اندازی، سوزش و خارش و گاهی درد در محل گزش دیده می شود؛— بعد از این دوره انسان نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی واکنش نشان داده است.
رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، اضافه کرد: کوچکترین صدا یا نور فرد را بشدت متشنج می کند؛ اطراف دهان او را کف می پوشاند و بیمار عطش فراوان دارد، ولی به دلیل انقباض عضلات گلو قادر به نوشیدن آب نیست و با دیدن یا شنیدن صدای آب بشدت تحریک می شود و همینطور عبور هوا هم از روی صورت سبب تحریک بیمار می شود. سپس بیمار به کما رفته و بعد از چند روز، بر اثر انقباضات شدید عضله قلب و فلج دستگاه تنفسی از دنیا می رود.
وی در رابطه با روند بروز هاری در کشور، بیان نمود: سال قبل ۱۴ مورد مبتلا به هاری در کل کشور داشتیم و امسال هم تابحال ۳ مورد گزارش شده است.
شیرزادی با تکیه بر ضرورت رجوع سریع به مراکز درمانی بعد از گزش توسط حیوانات، خاطرنشان کرد: سبب تاسف است که همه موارد هاری فورا پس از گزش توسط حیوان به مراکز بهداشتی برای اقدامات واکسیناسیون رجوع نکردند؛ بنابراین اگر کسی مورد گزش قرار می گیرد به سرعت باید به مراکز خدمات جامع سلامت رجوع کند تا اقدامات واکسیناسیون برایش انجام شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: فرد باید در سه نوبت روز صفر، روز سوم و روز هفتم تحت واکسیناسیون قرار گیرد. اگر در روز نخست زخم فرد عمیق باشد علاوه بر واکسن، سرم ضدهاری هم در محل زخم تزریق می شود تا ویروس هاری را در همان محل بی اثر کند.
وی تصریح کرد: افراد می بایست از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند؛ چون که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان ها توسط سگ ها رخ می دهد. از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز کنید؛ چون که سایر حیوانات اهلی و وحشی هم می توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش احتمال مبتلا شدن به بیماری هاری وجود دارد.
وی در خاتمه اظهار نمود: کلیه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوانِ گزنده سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل هم باشد باید هار تلقی نمود و بیمار را فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد. یعنی داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام «سرو واکسیناسیون» فرد نیست.




منبع:

1402/04/03
11:05:33
0.0 / 5
336
تگهای خبر: خدمات
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آزینیک