آثار سیگارهای الکترونیک بر سلامت

آثار سیگارهای الکترونیک بر سلامت

به گزارش آزینیک، یک فلوشیپ بیماری های ریه با اخطار نسبت به این که متاسفانه سیگار به یک مُد یا ابراز تجدد بدل شده است، در عین حال تصریح کرد: حدودا بروز تمام سرطان ها در هر ارگانی از بدن در گروه افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است.


دکتر سید احمد طباطبایی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی آثار مصرف سیگار الکترونیک و ویپ ها بر سلامت ریه، اظهار داشت: شاید مصرف این دست وسایل تا حدی میزان ورود نیکوتین و CO۲ به ریه ها را کم کند اما، مقدار زیادی از عوارض به سبب استفاده از این وسایل را شاهد می باشیم که سلامت خود فرد و اطرافیان را به خطر می اندازد.
وی ادامه داد: مصرف سیگار متاسفانه به یک مُد یا ابراز تجدد بدل شده است به گونه ای که حتی شاید فردی سیگار کشیدن هم بلد نباشد اما آنرا روشن می کند تا مبادرت به جلب توجه کند اما به عوارض آن توجه نمی کند.
او با اعلان اینکه سیگار ریسک فاکتوری برای بروز انوع بیماریها است، بیان کرد: بیماریهای قلبی _ عروقی، بیماریهای ریوی، فشارخون بالا، مشکلات عصبی و... همگی از عواملی است که بر سلامت و رشد کودکان هم اثرگذار می باشد. مادران حاملگی که سیگار می کشند و یا مادرانی که در معرض دود دست دوم دخانیات هستند، ممکنست جنین شان رشد مناسبی نداشته باشد و حتی جنین در معرض خطر ناهنجاری های دیگری قرار گیرد. نارس به دنیا آمدن جنین و مرگ ناگهانی شیرخوار نیز از دیگر عوارض استفاده از دخانیات است.
این فلوشیپ بیماریهای ریه، اضافه کرد: یک رفتار غلط دیگر این است که افراد حتی در سفرهای تفریحی هم ابزار استعمال دخانیات همچون قلیان را به عنوان نخستین وسیله ثابت با خود همراه می کنند تا اوقات فراغت شان را با تدخین پر کنند.
او با تأکید بر رابطه مستقیم استفاده از دخانیات با بروز سرطان ها، اشاره کرد: تقریباً بروز تمام سرطان ها در هر ارگانی از بدن در گروه افراد سیگاری بیش از افراد غیرسیگاری است و طبیعی است که این کودک در معرض دخانیات را هم مستعد مبتلاشدن به سرطان ها می کند.
طباطبایی به تاثیر دود دخانیات بر بیماریهای ریوی اشاره نمود و اظهار داشت: شاید تنها راه پیش گیری از مبتلاشدن به بیماری آسم این است که اگر والدین سیگار می کشند آنرا ترک کنند. هرگونه استفاده از دخانیات در دوره حاملگی می تواند ریسک بروز آسم در کودک را افزایش دهد. سرفه مزمن، دفع خلط، حساسیت تنفسی و... نیز می تواند با مصرف سیگار تشدید شود و ما در کسانی که خودشان یا افراد خانواده شان سیگاری هستند، عوارض تنفسی و تحریک پذیری، عدم تحمل ورزش، ریه های با رشد نامناسب و... را شاهد می باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که بعد از ترک دخانیات چقدر زمان لازم است تا پیکر شخص به شرایط قبل از مصرف بازگردد؟، توضیح داد: هر یک نخ سیگاری که فرد تصمیم بگیرد در طول روز استعمال نکند، بر سلامت او موثر است. باید به سمت ترک سیگار برویم و به فکر جایگزین کردن آن با عادات مثبتی مانند ورزش کردن باشیم. سلامتی بعد از ترک دخانیات به شرطی برگشت پذیر است که عارضه پایداری ایجاد نکرده باشد.




منبع:

1402/03/12
14:36:32
0.0 / 5
319
تگهای خبر: الكترونیك
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
آزینیک