در گزارش آزینیك عنوان شد؛

قفل حرکت قطار ملی به دست شهرداری باز می شود

قفل حرکت قطار ملی به دست شهرداری باز می شود

آزینیک: به گزارش آزینیک، مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت اظهار داشت: شهرداری در خرید قطار ملی تولید شده توسط پژوهشگران جهاد خلف وعده کرده و گرنه این قطار آماده مسافر گیری است.


محمد فرزی به خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت قطار ملی به عنوان یکی از طرح های کلان ملی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ کل ساخت سیتم رانش یک رام قطار هفت واگنه در قالب یک قرارداد بین شرکت متروی تهران و حومه؛ با حمایت مالی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به پژوهشگران جهاددانشگاهی محول شد. مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت افزود: لازم به یادآوری است که علاوه بر جهاد دانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران طراحی و ساخت بدنه و تجهیزات داخلی قطار شرکت مپنا طراحی و ساخت بوژی ها و شرکت تیوان ترمز طراحی و ساخت سیستم ترمر و دربهای قطار را بر عهده داشتند. وی با اعلان اینکه طراحی و ساخت قطار ملی حدودا از تیرماه ۹۸ توسط تمامی نقش آفرینان پروژه شروع شد، اظهار داشت: قطار ملی مترو طی ۱۸ ماه به ثمر نشست و در فروردین ماه ۱۴۰۰ رونمایی گردید. وی با اعلان اینکه ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز در ساخت این قطار مترو داخلی بوده و نیازی به واردت نیست، اضافه کرد: هم اکنون تستهای حرکتی (سیر) قطار مطابق استانداردهای بین المللی توسط ناظران خارجی انجام گرفته و به تأیید رسیده است به نحوی که سیستم رانش، ترمز و تمامی ادوات آن طی ۳-۴ ماه هم بصورت بی بار هم با کیسه های شن در خط اصلی متروی تهران نیز تست شده است. به گفته ی ایشان، این تست ها با موفقیت انجام شده و ایرادات آن برطرف شده است. مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با تأکید بر این که حالا توانایی ساخت و تامین نیاز کشور توسط مجموعه نقش آفرینان پروژه وجود دارد، اظهار داشت: اما با توجه به این که از فروردین ۱۴۰۰ ساخت این قطار به انتها رسیده شاهد خلف وعده های شهرداری در تامین پرداختی های خود به ذی نفعان اجرای پروژه بوده ایم. وی عنوان کرد: برمبنای قرارداد، مبلغی بابت پیش پرداخت و مبلغی طی روند کار به پروژه و پیمانکاران پرداخت شده اما این پرداخت ها تکمیل نشده ضمن این که هنوز شهرداری برای خرید این قطارها اقدامی نکرده است. فرزی اشاره کرد: واقعیت این است که مسائل مالی پروژه را کند کرده و بیش از دوسال است که حدود ۵۰ درصد مطالبات مالی پیمانکاران و تامین کنندکان قطعات پرداخت نشده است و همچنان پروژه معطل مانده و خرید واگن های جدید که بتواند جایگزین نمونه های فرسوده خارجی شود در هاله ای از ابهام است. مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با اعلان اینکه همین طور شهرداری با مشاوران خارجی تسویه نکرده است، اظهار داشت: بنظر می رسد که تأخیر در پرداخت ها سبب شده کماکان مجوز مسافرگیری توسط ناظران خارجی صادر نشود یا پیمانکاران پروژه سرعت لازم را برای نهایی سازی نظرات ناظران برای صدور مجوز مسافر گیری نداشته باشند. فرزی با اعلان اینکه مشکل طراحی؛ ساخت و تامین قطعات برای ساخت این قطار ملی نداریم، اظهار داشت: با وجود بومی بودن این قطار و انجام طرح کلان ملی، مسائل مالی به شکلی است که استفاده تجاری از این محصول ایرانی را با تأخیر مواجه ساخته است. وی افزود: پرداختهای قرارداد ساخت از طرف شرکت متروی تهران و حومه تامین نشده و قرارداد جدیدی با عنوان تامین ۱۱۳ واگن هم که قرار بود پس از تولید قطار ملی شروع شود اجرائی نشده است. مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با تأکید بر این که بنظر می رسد شهرداری واقعاً برنامه ای برای سرمایه گذاری روی این پروژه را ندارد و امیدوار است با خرید زمان منتظر یافتن سرمایه گذاری باشد که با واردات مبادرت به جایگزین قطارهای فرسوده کند، اظهار داشت: در هر صورت قفل کار قطار مترویی ایرانی، پول است. وی با اعلان اینکه برمبنای براوردها، برای هر واگن یک میلیون یورو نیاز است، اظهار داشت: تهران نیاز به هزار واگن قطار مترویی دارد که امکان تامین این قطار توسط سازندگان قطار ملی (با تکیه بر ظرفیت های داخلی کشور) در صورت تامین مالی وجود دارد اما متأسفانه با تأخیر در تصمیم گیری و امروز و فردا کردن ها؛ موجب انباشتگی درخواست ها شده و در نهایت خرید خارجی با فاینانس خارجی تنها راهکار سهل الوصول خواهد شد. مدیر پروژه سیستم رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت اظهار داشت: ما می توانیم برمبنای یه برنامه ۳-۴ ساله نیاز متروی تهران را برطرف نماییم. وی با اشاره به ایده اجاره قطارهای دست دوم خارجی توسط شهرداری اظهار داشت: بنظر می رسد اصلی ترین دلیل این اقدام؛ این است که شهرداری توان سرمایه گذاری برای خرید واگن ندارد و می خواهد با اجاره واگن از سرمایه گذاران؛ سرمایه مورد نیاز برای توسعه ناوگان را به هزینه های ماهیانه (اجاره) تقلیل دهد.


منبع:

1402/01/22
11:59:18
0.0 / 5
426
تگهای خبر: تجاری , دانش بنیان , دانشگاه , سرمایه گذاری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
آزینیک