برنامه وزارت بهداشت برای اجرای دوراپزشکی در درمان

برنامه وزارت بهداشت برای اجرای دوراپزشکی در درمان

به گزارش آزینیک، معاون درمان وزارت بهداشت با اعلان اینکه اجرای برنامه دوراپزشکی در دستور کار حوزه درمان قرار دارد، اظهار داشت: البته باید در حوزه تعرفه های مربوط به دوراپزشکی، نحوه پوشش بیمه ای آن و بحث های حقوقی و... آن برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.



دکتر سعید کریمی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی اجرای برنامه دوراپزشکی در زمینه درمان کشور، اظهار داشت: در معاونت درمان روی بحث دوراپزشکی از اساس تاکید داریم؛ چونکه می تواند خیلی از مشکلات را رفع کند. به عنوان مثال در خیلی از موارد در مناطق محروم نیاز نیست که پزشک مستقر باشد. برای اینکه ممکنست که تعداد موارد مراجعه آنقدر کم باشد که به صلاح و صرفه نباشد که پزشک مستقر شود. بدین سبب با مراجعه بیمار، پزشک می تواند بوسیله دوراپزشکی ویزیتش را انجام دهد و اگر نیاز به اقدام درمانی بود، اعزام صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در معاونت درمان هم برنامه مفصلی دراین زمینه وجود دارد که باید تعرفه های مربوط به دوراپزشکی، نحوه پوشش بیمه ای آن و بحث های حقوقی و... مشخص شود. به عنوان مثال باید مشخص شود که اگر در دوراپزشکی مشکلی پیش آمد، بیمار چگونه می تواند پیگیری کند.

کریمی با اعلان اینکه اجرای دوراپزشکی در بعضی رشته ها آسان تر است، اظهار داشت: مانند حوزه روانپزشکی و حوزه هایی که مصاحبه محور است، اما در زمینه هایی که معاینه نیاز دارد یا برمبنای دستگاه است، نیاز به زیرساخت های بیشتری در این عرصه داریم. بدین سبب دراین زمینه اقدامات مفصلی در حال انجام می باشد و اجرای دوراپزشکی در درمان جزو برنامه های ما است.

وی اظهار داشت: در بعضی رشته ها پایلوت دوراپزشکی انجام شده است. به عنوان مثال در رشته رتینوپاتی دیابتی یا شبکیه رنجوری دیابتی، پایلوت دوراپزشکی در حاشیه تهران انجام شد و به این صورت بود که پزشک عکس بیمار را دریافت کرده، برای مراکز درمانی ارسال کرده و بعد به بیمار پاسخ داده شود. این پایلوت انجام و مقالاتش هم چاپ شده است.

کریمی با اعلان اینکه البته امکان اجرای دوراپزشکی در موارد اورژانس وجود ندارد، اظهار داشت: البته در مواردی که اورژانس نباشد و حالت مشاوره ای در ویزیت وجود داشته باشد، می توان دوراپزشکی را به کار برد و باید به این سمت حرکت نماییم.




1401/11/22
14:08:32
0.0 / 5
419
تگهای خبر: پزشك
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
آزینیک