مصرف کدام غذاها سبب شادی می شود؟

مصرف کدام غذاها سبب شادی می شود؟

به گزارش آزینیک، این نکته ثابت شده که همبستگی قوی و مثبت بین مصرف غذاهای سالم و افزایش احساس خوشبینی و شادی وجود دارد، اما این مواد غذایی شادی آفرین کدام ها هستند؟


به گزارش آزینیک به نقل از ایسنا، دانشمندان می گویند کسانی که روزانه ۷ تا ۸ واحد میوه و سبزی مصرف می کنند بالاترین سطح رضایت و شادی را گزارش کرده اند و این ارتباط حتی سوای عواملی مانند درآمد بالا، عدم وجود بیماری، ورزش، اجتناب از سیگار و... است.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، خیلی از میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها برای تولید دوپامین در بدن هستند. ضمن اینکه التهاب را کم می کنند و به افزایش شادی کمک می کنند:
_ غذاهای غنی از پروبیوتیک: مطالعات دانشمندان هلندی نشان داده است کسانی که خلق و خوی پایین و افکار پرخاشگرانه دارند، با مصرف پروبیوتیک ها و در نتیجه افزایش باکتری های خوب در روده، اثرات معکوس این حالات روانی را تجربه می کنند. باکتری های خوب روده در بهبود سلامت دستگاه گوارش، افزایش خلق و خوی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند. کیمچی (نوعی ترشی)، کلم ترش و کفیر، سرشار از پروبیوتیک ها هستند.
_ مغز میوه ها: مغز میوه باآنکه سرشار از کالری است، اما منبع خوب چربی اشباع نشده و غنی از پروتئین، ویتامین های گروه B و سلنیوم هم به حساب می آید. پروتئین سبب ایجاد احساس سیری می شود و در بهبود خلق و خو تأثیر مثبتی دارد.
_ قهوه: مطالعات نشان داده خانمهایی که در روز دو تا سه فنجان قهوه می نوشند، ۱۵ درصد نسبت به سایرین کمتر در معرض مبتلا شدن به افسردگی قرار می گیرند. در واقع مقادیر کم کافئین مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می کند اما باید به خاطر داشت که مصرف بیش از حد قهوه و کافئین با سردرد، ضعف اعصاب، تحریک پذیری و عصبانیت همراه می باشد.
_ شکلات تیره: آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تیره منجر به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون می شود؛ ضمن اینکه هورمون در رابطه با استرس یعنی کورتیزول را در بدن می کاهد. شکلات تیره همینطور حاوی منیزیم است که نشان داده شده، برای افراد مبتلا به علایم شدید سندرم قبل از قاعدگی، خستگی مزمن، افسردگی و تحریک پذیری بسیار مفید می باشد. در نهایت مواد طبیعی منحصر به فرد موجود در شکلات تیره سبب افزایش احساس شادی می شود.
_ قارچ: قارچ ها سرشار از سلنیوم هستند و تحقیقات نشان داده کمبود ماده معدنی سلنیوم در بدن خطر مبتلا شدن به افسردگی، اضطراب و خستگی را دو برابر می کند. قارچ همینطور تنها منبع گیاهی سرشار از ویتامین D هم به حساب می آید. مطالعات نشان داده که مصرف کافی ویتامین D سبب افزایش خلق و خوی و بهبود علایم افسردگی خواهد شد.
_ چای سبز: سطوح استرس های روانی بر مبنای مطالعات محققان ژاپنی، در افرادی که روزانه ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که کمتر از این مقدار چای سبز می نوشند، ۲۰ درصد کمتر است.
_ کربوهیدرات های پیچیده: خوراکی هایی مانند نان گندم، برنج، حبوبات و میوه هایی چون موز، گلابی و سیب، سرشار از کربوهیدرات هایی هستند که عامل اصلی تولید هورمون های شادی آور در مغز است. مطالعات نشان می دهد که در رژیم غذایی افراد افسرده، میزان کربوهیدرات پایینی وجود دارد.
_ تخم مرغ: در رژیم غذایی خیلی از افراد، جای خالی ویتامین B کمپلکس تحت عنوان کولین به چشم می خورد. کولین در واقع در غذاهایی با کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ و جگر به میزان زیادی وجود دارد. فقدان این ماده در رژیم غذایی، سبب اختلال در حافظه و تمرکز و در نتیجه عصبانیت و کج خلقی می شود. ازاین رو تخم مرغ و به خصوص زرده آنرا در رژیم غذایی خود قرار دهید.
_ اسید فولیک: رابطه مستقیمی بین میزان اسید فولیک بدن و افسردگی وجود دارد. اگر احساس ناراحتی می کنید، یک لیوان آب پرتقال گرفته و بنوشید. مرکبات و اسفناج هم حاوی مقدار زیادی اسیدفولیک هستند.




منبع:

1401/10/10
11:08:23
0.0 / 5
378
تگهای خبر: آموزش
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
آزینیک