ضرورت توجه به نشان جغرافیایی مالکیت فکری برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور

ضرورت توجه به نشان جغرافیایی مالکیت فکری برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور

به گزارش آزینیک نشان جغرافیایی بعنوان یکی از انواع حقوق مالکیت فکری می تواند به توسعه اقتصادی، روستایی و اشتغال و کارآفرینی منجر شود، به شرط آنکه مبحث مدیریت آن در سطح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی مورد توجه جدی قرار گیرد.


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، نشان یا نشانه جغرافیایی نشانه ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی است بکار می رود.

به طور عام، نشان جغرافیایی یکی از انواع کمتر شناخته شده مالکیت فکری (در مقایسه با کپی رایت، علایم تجاری و پتنت)، نشانه های جغرافیایی است و این نشان شامل نام و محل منشاء کالاها و یک روش مهم و کلیدی برای نشان دادن منشأ و مبدأ جغرافیایی کالاها و خدمات عرضه شده به بازار است.
در واقع نشانه جغرافیایی با اشاره به محل و مبدا جغرافیایی تولید محصول یا خدمت، نوعی اطلاع رسانی به مشتری آن کالا و خدمت شمرده می شود و بیان کننده خاصیت های کیفی خاصی است که مشتریان به دنبال آن هستند و بهره گیری از این نشان، می تواند رشد فروش و ارتقای کسب وکار را به همراه داشته باشد.
گرچه بسیاری از نشانه های جغرافیایی مربوط به محصولات کشاورزی است همچون «زعفران قائنات»، «خرمای پیارم حاجی آباد ایران» و «انجیر استهبان ایران» یا «قهوه برزیل» اما این نشان تنها به محصولات کشاورزی خلاصه نمی گردد و طیف وسیعی از محصولات صنعتی را نیز که از قابلیت لازم برای حفظ این نشان برخوردار می باشند در بر می گیرد و یکی از معروف ترین نشان جغرافیایی در زمینه محصولات صنعتی ساعت ساخت سوئیس است که بعنوان یک نشانه جغرافیایی برای ساعات تولید شده در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد.


بنا بر تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، نشانه جغرافیایی، اطلاعیه ای است درباب این که یک محصول خاص، از یک منطقه جغرافیایی مشخص نشأت گرفته است.

توتون و تنباکوی کوبا، پنیرهای «Roquefort» (منطقه ای در فرانسه) و حتی منطقه «Sheffield» انگلیس برای فولاد از دیگر مواردی است که یانگر مفهوم این نشان هستند.
قانون حمایت از نشانه های جغرافیایی ایران نیز، در تعریف این مفهوم چنین می گوید: «نشانه جغرافیایی، نشانه ای است که مبدأ کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می سازد، مشروط بر این که کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر خصوصیات کالا، اساساً قابل انتساب به مبدأ جغرافیایی آن باشد.»
خوشبختانه با تصویب قانون حمایت از نشانه های جغرافیایی مصوب ۱۳۸۳ و بخشنامه اجرائی آن، نشان های جغرافیایی در ایران بعد از طی تشریفات قانونی ثبت سپس حمایت می شود.
اما با وجود این که ایران عضو کنوانسیون پاریس برای پشتیبانی از نشان جغرافیایی به عنوان یکی از انواع حقوق مالکیت فکری است و می توان این نشانه های جغرافیایی را در سایر کشورهای عضو ثبت و تحت حمایت قرار داد، اما از ۱۷۶ نشان جغرافیایی ثبت شده در کشور تنها ۶۷ نشان ثبت بین المللی شده است.

این قسمتی از صحبت های امروز(دوشنبه) سید محمدعلی میرطاهری رئیس مرکز مالکیت معنوی در نشست مشترک «پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس» با کاردار سوئیس در ایران است.


رییس مرکز مالکیت معنوی در ایران با تاکید بر این که ثبت نشان جغرافیایی در سطح ملی و بین المللی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: نشان واحد جغرافیایی با هدف توسعه ثبت نشان های جغرافیایی در مرکز مالکیت معنوی ثبت می شود.
وی اشاره کرد: نشانه های جغرافیایی که از ظرفیت ها، مرغوبیت و غنای بسیاری در دنیا برخوردار می باشند با هدف معرفی محصولات و معرفی نشان های جغرافیایی مورد حمایت قرار گرفته و ثبت می شوند.
میرطاهری با اشاره به تولیدات، محصولات و صنایع دستی بسیار عالی کشور در مناطق مختلف ایران اضافه کرد: ۱۷۶ نشان جغرافیایی در کشور ثبت شده و از این تعداد فقط ۶۷ نشان ثبت بین المللی شده است که تلاش می نماییم دراین زمینه گام های بلندتری برداریم.
وی در این جلسه که نمایندگان دستگاه های مختلف همچون وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، گمرک، ادارات ثبت اختراع و برند مالکیت فکری حضور داشتند، بر توسعه همکاری با دستگاهها و سازمان مختلف در حوزه ثبت اختراع، ثبت برند و ثبت نشان های جغرافیایی و آموزش ذینفعان این حوزه اصرار کرد.
میرطاهری اظهارکرد: نشانه های جغرافیایی (GIS) نشانه های متمایز کننده هستند که محصولات باکیفیت و شهرت را با ناحیه یا منطقه تولید مرتبط کرده و در نتیجه به شناسایی و تشخیص اینگونه محصولات در بازار کمک می کنند.
کاردار کشور سوئیس در ایران نیز در این جلسه با اشاره به همکاریهای مشترک این کشور با ایران در حوزه ثبت نشان های جغرافیایی اظهار داشت: ایران دارای ظرفیت های فراوانی در زمینه نشان های جغرافیایی است و در حوزه ثبت این نشان ها و نیز در قالب طرح های مشترک این همکاری ها را دنبال می نماییم.
کیم زیتسلر اضافه کرد: سوئیس از یکصد سال پیش در حوزه ثبت نشان های جغرافیایی فعالیت دارد و آمادگی دارد تجارب خودرا به ایران منتقل کند برای اینکه ایران دارای ظرفیت های فراوانی در حوزه محصولات، تولیدات و کالاهای با قابلیت نشان تجاری در نقاط مختلف خود است.
نماینده مالکیت فکری سوییس در پروژه مدیر پروژه مشترک مالکیت فکری ایران و سوئیس (IRSIP) نیز با اعلان اینکه ایران می تواند با توسعه ثبت نشان های جغرافیایی به زنجیره ارزش در تولیدات و محصولات در بخش های مختلف کمک نماید، اشاره کرد: دراین زمینه یکی از راه حل ها توسعه همکاری مشترک با کشورهایی است که دراین زمینه تجارب ارزشمندی دارند.
مونا کنعانیان به اهمیت ثبت نشان جغرافیایی اشاره نمود و اظهار داشت: نشان جغرافیایی می تواند به توسعه اقتصادی و روستایی و توسعه اشتغال و کارآفرینی منجر شود به شرط آنکه به موضوع مدیریت آن در سطح محلی، منطقه ای و ملی و بین المللی آن توجه گردد و روی آن کار شود.


این کارشناس امور توسعه روستایی اشاره کرد: اگر به محصولات و تولیدات در عرصه جغرافیایی توجه گردد می توانیم به ارزش افزوده و زنجیره ارزش در نشان های جغرافیایی برسیم. نشان جغرافیایی می تواند به حقانیت محصول در محدوده های مشخص جغرافیایی صحه گذارد و از سرقت و سوءاستفاده آن در بازارهای جهانی پیشگیری کند.
نماینده مالکیت فکری سوییس در پروژه مشترک مالکیت فکری ایران و سوئیس بر تدوین مدلها و روش های مشخص در زمینه نشان جغرافیایی تاکید و اشاره کرد: با ایجاد انجمن نشان جغرافیایی و شبکه سازی در این عرصه می توانیم به اهداف مورد نظر در توسعه اقتصادی و اجتماعی و توسعه بازار و مشتری برای جامعه هدف هر محل و منطقه دست پیدا نماییم.
وی اشاره کرد: کمک فنی در سطح راهبردی و سیاست گذاری بمنظور پشتیبانی از برنامه ریزی راهبردی، تجاری سازی حقوق مالکیت فکری ایران و توسعه اقتصاد خلاق، ظرفیت سازی در ذینفعان اصلی مالکیت فکری و ارائه کمک فنی به تولیدکنندگان و انجمن های تولیدکنندگان نشانه های جغرافیایی برای توسعه رقابت پذیری محصولات از اهداف برگزاری این کارگاه ها و همکاریهای مشترک است.
توبیاس آیزنرینگ از سوئیس نیز در کارگاهی به ارائه خلاصه مدیریتی مطالعه ارزیابی چارچوب حمایت از نشانه های جغرافیایی ایران پرداخت و اظهارکرد: حمایت قانونی از نشانه های جغرافیایی موضوعی است که بطور بیش از پیش در سراسر دنیا مورد توجه و علاقه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: آورده پیشنهادی نشانه های جغرافیایی بسیار فراتر از یک حمایت قانونی صرف است؛ آنها ابزاری برای پویاسازی توسعه اقتصادی - اجتماعی و حفظ میراث فرهنگی، چشم اندازها و توسعه زیستی هستند.



منبع:

1401/03/25
08:20:54
0.0 / 5
99
تگهای خبر: آموزش , تجاری , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آزینیک