تبصره و ماده های قوانین حمایتی مانع از پوشش همه دانش بنیان ها می شود

تبصره و ماده های قوانین حمایتی مانع از پوشش همه دانش بنیان ها می شود

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه برای قانونگذاری باید از شرکتهای دانش بنیان مشورت گرفته شود، اظهار داشت: حمایت ها باید واقعی تر شود، به صورت کلی عنوان می شود که حمایت هایی صورت می گیرد اما به علت تبصره و ماده هایی که این حمایت ها دارند، خیلی از شرکت ها از آنها محروم می شوند.


علی آقابابایی مدیرعامل شرکت فارمد آریو زیست بافت در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره تولید محصولات این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: محصولات تولیدی این شرکت در زمینه مهندسی بافت است. مهندسی بافت در واقع یک علم بین رشته ای است که تلفیقی از علوم پلیمر و علوم زیستی و علوم مهندسی مانند شیمی است. با عنایت به اهمیت مهندسی بافت در علوم پزشکی و طب بازساختی، بومی سازی مواد اولیه در این حوزه علاوه بر کاهش واردات، می تواند زمینه صادرات و ارزآوری را در کشور بهبود بخشیده و به پژوهشگران در کاهش هزینه های تحقیق کمک قابل توجهی کند.
وی با بیان اینکه این شرکت در زمینه مهندسی شیمی و مهندسی بافت و با هدف توسعه و بومی سازی دانش بیوتکنولوژی و طب بازساختی، سال ۱۳۹۹ به راه افتاده است، اظهار داشت: این شرکت در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد مستقر شده و در زمینه تولید مواد اولیه مهندسی بافت با خلوص بسیار بالا نظیر پودر هیدروکسی آپاتیت در سایز نانو و میکرو، مشتقات کلسیم، فیبروئین و سریسین ابریشم، انواع محیط های کشت و بافرهای زیستی و شیمیایی به دریافت مجوزهای لازم اقدام نموده است.
این پژوهشگر اظهار داشت: این شرکت با تولید چنین موادی گام های محکمی را در این خصوص برداشته و محصولاتی باکیفیت و خلوص بالا تولید کرده که دارای کاربردهای بسیار گسترده در صنایع مختلف پزشکی، آرایشی و بهداشتی، محیط زیست و صنایع غذایی است.

آقابابایی اضافه کرد: فیبروئین و سریسین ابریشم جزو پروتئین های ابریشم محسوب می شوند که در صنایع آرایشی و بهداشتی در مهندسی بافت خیلی کاربرد دارند. محصول دیگر کلسیم اکسید و هیدروکسی آپاتیت است که در دندانپزشکی و ارتوپدی کاربرد اصلی دارند.
وی افزود: کاربردهای فیبروئین ابریشم برای پوست است. فیبروئین ابریشم با داشتن مواد معدنی و املاح مقوی که دارد تأثیر معجزه آسایی روی پوست انسان در زمینه زیبایی می گذارد. مهم ترین تأثیر آن سفیدکننده پوست، لیفتینگ پوست، از بین برنده خطوط خنده، از بین برنده خطوط و چروک و همینطور از بین برنده خطوط روی گردن است.
آقابابایی اظهار داشت: سریسین ابریشم یکی از پروتئین های موجود در پیله ابریشم است که با دارا بودن سریسین، فیبروئین، واکس و کربوهیدرات بعنوان یک ماده کاملا ارگانیک برای مصارف پوستی مانند لایه برداری، پاکسازی، سفیدکننده، رطوبت سازی و بعنوان ضد چین و چروک مورد استفاده قرار می گیرد.
این پژوهشگر در ادامه اظهار داشت: برخی از مصارف صنعتی کلسیم اکسید عبارت از کاربرد در ساینده ها، چسب ها و مواد شیمیایی درزگیر، کاتالیزور، سیمان، مهارکننده های خوردگی و ضد پوسته پوسته شدن، ماده خشک کن، روان کننده ها و مواد افزودنی روان کننده، رنگدانه ها، مواد نسوز و تصفیه آب است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این محصولات ساخته شده از رساله دکتری است که در اصل از پلیمر ترکیبی و مصنوعی که ماده اصلی آن کلاژن و کیتوسان است، ساخته شده که سلول های بنیادی مشتق شده از چربی انسانی را به سمت سلول هایی تمایز می دهد که سبب ترمیم پوست و مهندسی بافت می شود.
وی اظهار داشت: این تولیدات محصولاتی هستند که در ایران ناشناخته اند بخصوص سریسین که به سبب قیمت بالای آن اغلب شرکتهای آرایشی و بهداشتی در محصولات خود استفاده نمی کنند در حالیکه جزو محصولاتی است که بسیار می تواند روی پوست و ترمیم و جوان سازی آن تأثیر داشته باشد. اگر به تولید انبوه برسد و بتوانیم صادر نماییم ارزآوری زیادی برای کشور دارد.
وی در ادامه مهم ترین چالش پیش روی شرکتهای دانش بنیان بخصوص شرکتهای دارویی را پشتیبانی از آنها عنوان نمود و اظهار داشت: در خیلی از موارد آزمایشگاه های دقیقی نیاز است و برخی از شرکتهای دارویی دانش بنیان احتیاج به مسئول فنی دارند که متاسفانه دستمزد آنها بالا است و نیاز است که از این نظر حمایت شویم. باید مسئولان فنی و کنترل کیفیت از سوی سازمان بهداشت یا محیط زیست معرفی می گردند و در اختیار ما گذاشته شوند تا بتوانیم تحقیقات خویش را گسترش دهیم و در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم.
وی اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی در ابتدا با تولید یک یا ۲ داروی گیاهی کار خویش را شروع می کنند و برای اینکه مجوز بگیرند، به تولید دارو و بتوانند توسعه و عرضه در داروخانه ها و صادرات داشته باشند، نیازمند این هستند که از سازمان غذا و داروی کشور مجوز بگیرند و برای مجوز دارویی احتیاج به استخدام مسئول فنی داروساز است.


این شرکت نوپا دانش بنیان اظهار داشت: برای یک شرکت نوپا پرداخت حقوق ماهانه ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان به اضافه بیمه به یک شخص داروساز فقط برای یک یا دو محصول کمرشکن است. قوانین می توانند طوری طراحی شوند که داروساز سیار برای شرکت ها قرار دهند و این داروساز به چند شرکت نوپا در ماه ارائه خدمات دهد.
این پژوهشگر اظهار داشت: این داروسازها حداقل به مدت پنج سال این شرکت ها را پوشش دهند و حقوق آن بین چند شرکت تقسیم شود. در واقع هر شرکت بین یک یا دو میلیون به آن داروساز دهد نه ۱۸ میلیون، اگر این اتفاق بیفتد این دانش بنیان ها در زمینه دارویی خیلی موفق تر می توانند عمل کنند.
آقابابایی با بیان اینکه برای مکان شرکت گرفتار مشکل هستیم، اظهار داشت: اگر هم بخواهیم در دانشگاه ها مستقر باشیم، شاید فضای دانشگاه ها خیلی عالی باشد اما از لحاظ تولید انبوه امکان دارد با محیط زیست خیلی سازگار نباشد. بنابراین نیازمند تعامل بهتر محیط زیست با ما باشد که تولید بهتری داشته باشیم.
این پژوهشگر اضافه کرد: حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت ها نوپا هستند و در مراکز رشد دانشگاهی مستقرند که نیازمند مذاکره قوی با محیط زیست هستند. یکی از موانع شرکتهای دانش بنیان برای دریافت جواز و تاسیس و بهره وری، سازمان محیط زیست است. هر طور که صلاح است باید مذاکره شود که این موانع برطرف و مجوز تولید برای مقیاس کم داده شود.
آقابابایی افزود: قانون و مصوبه پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان وجود دارد و در قانون آمده است که استان ها و بخصوص استانهای محروم می توانند در مراکز رشد برای تولید در مقیاس آزمایشگاهی اقدام نمایند ولی در بسیاری از استان ها کارشناسان آنها زیر بار این قضیه نمی روند و مانع تراشی می کنند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه دولت و مجلس و قانونگذار باید برای قانونگذاری از شرکتهای دانش بنیان مشورت بگیرند، اظهار داشت: یکی از اشکالات دیگر شرکتهای دانش بنیان بخصوص شرکتهای دارویی در ثبت علایم تجاری است که کار واقع مشکلی است به سبب اینکه این شرکت ها با بحث محیط زیست و غذا و دارو سرکار دارند. ازاین رو باید در این حوزه فکری شود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه باید در قانون هایی که برای شرکتهای دانش بنیان است، بازبینی شود، اظهار داشت: حمایت باید واقعی تر شود به صورت کلی عنوان می شود که حمایت هایی صورت می گیرد اما این حمایت ها با تبصره ها و ماده هایی که دارد، نمی توانند بسیاری از شرکت ها را پوشش دهند.
وی در ادامه با بیان اینکه محصولات ما مشابه ندارند، اظهار داشت: مهندسی بافت خیلی گسترده است و بدلیل اینکه علم همواره درحال پیشرفت است همواره محصولات جدید وجود دارد؛ ازاین رو در این خصوص موادی می توانند همواره تولید شوند و یکی از آنها هم می تواند محصول ما باشد.
این مدیرعامل شرکت دانش بنیان اظهار داشت: باتوجه به اینکه رهبری سال جاری را سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کرده اند، انتظار داریم که حمایت های دولت بیشتر شود. البته اقدامات خوبی برای سرعت بخشیدن به ثبت شرکت و دریافت مجوزها صورت گرفت و از سوی دیگر همه ادارات و سازمان ها باید در توسعه شرکتهای دانش بنیان کمک کنند که این می تواند چاره برون رفت اقتصادی کشور از مشکلات باشد.
وی ضمن اشاره به نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد که در مصلی تهران برگزار شد، اظهار داشت: غرفه های شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاه ها بخصوص در نمایشگاه عصر امید هر کدام یک سنگر است. اگر در هشت سال دفاع مقدس سنگر مبارزه خط طلائیه و شلمچه بود، هم اکنون شاهد می باشیم این غرفه های کوچک همان نماد مقاومت را دارند و برای اینکه کشور هر روز بالنده شود و استقلال و قدرت خویش را در جهان حفظ کند، نیازمند توسعه علم و دانش در خصوص تولید است.





1401/03/15
12:57:40
0.0 / 5
477
تگهای خبر: آموزش , پزشك , تجاری , تكنولوژی
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
آزینیک