مدیر واحد پایش مركز توسعه تجارت الكترونیكی:

ارزش مالی تجارت الکترونیکی از 560 هزار میلیارد تومان عبور کرد

ارزش مالی تجارت الکترونیکی از 560 هزار میلیارد تومان عبور کرد

به گزارش آزینیک مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام نمود: ارزش مالی تجارت الکترونیکی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان (۵۶۰۷ هزار میلیارد ریال) عبور کرد.


به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ویروس کرونا از عوامل اصلی بود که مردم را به سمت تأمین مایحتاج خود از کسب وکارهای الکترونیکی سوق داد. همین مسئله سبب رونق بازار کسب و کارهای اینترنتی شد چون که پیش از این مردم اغلب خریدهای خویش را به صورت حضوری انجام می دادند و رغبت آنها برای خرید اینترنتی خیلی زیاد نبود. به واسطه شیوع این ویروس و آماده سازی زیرساخت های حوزه فناوری، تجارت الکترونیکی در ایران توانست هر سال رشد مناسبی داشته باشد.
فرانک ابوالمعصوم مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گفتگو با ایرنا آخرین آمار تجارت الکترونیکی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را شرح داد.
وی با اشاره به اینکه ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ از مبلغ ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد، عنوان کرد: در این ۶ ماه، تعداد معاملات تجارت الکترونیکی به یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ عدد رسیده است.
ابوالمعصوم اضافه کرد: این در شرایطی است که آمار جهانی، نشان داده است حجم تجارت الکترونیکی جهان در سال ۲۰۲۰ به ۴.۲۱۳ تریلیون دلار بود و در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۴.۹۲۱ تریلیون دلار رسید که این آمار حکایت از رشد ۱۷ درصدی حجم تجارت الکترونیکی جهان را در یک سال نشان داده است.
وی خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند در جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۶.۴۵ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۴۸.۳۳ درصد رسیده است.
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور را تشریح کرد: در سال ۱۳۹۹ ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران ۱۵۵ درصد و در نیمه نخست ۱۴۰۰ به ۱۵۶ درصد رسید که حکایت از نرخ رشد چهار دهم درصدی دارد.
ابوالمعصوم تصریح کرد: ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار هم بیشتر از ۱۰۰ درصد در سال ۹۹ و بیشتر از ۱۰۶ درصد در نیمه نخست ۱۴۰۰ بوده که با رشد ۶ درصدی روبرو شده است.
به گزارش آزینیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در کشور اما به این اندازه نیست. وزیر ارتباطات هم بارها به این نکته اشاره کرده که در توسعه اینترنت ثابت گرفتار عقب ماندگی هستیم و باید این مسئله با راه اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا آخر دولت سیزدهم جبران شود.
اینماد با رشد ۱۱ درصدی همراه شد
این مسئول واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همینطور اظهار داشت: در سال ۹۹ ضریب نفوذ این فناوری در کشور ۱۲.۱۰ درصد بود که در نیمه نخست ۱۴۰۰ به ۱۲.۵۵ درصد رسید، نرخ رشد در این فناوری ۳.۷۰ درصد بوده است.
ابوالمعصوم با بیان اینکه در نیمه نخست سال ۹۹ تعداد ۱۴ هزار و ۷۳۱ نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) صادر شد، خاطرنشان کرد: در نیمه نخست ۱۴۰۰ این ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شد که با رشد ۱۱ درصدی روبرو شده است.
به گفته وی، بیشترین حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۲۱، در ارتباط با کشور چین است. آمریکا، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، هند، کانادا و اسپانیا با فاصله قابل ملاحظه ای از چین، در رتبه های بعدی قرار دارند.
به گزارش آزینیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در نیمه نخست سال ۹۹ با رشد ۲۸۴ درصدی در هم سنجی با سال قبل (سال ۹۸) همراه بوده و میزان آن ۶۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد شد.
مجموعه مبالغ تراکنش های خرید از راه درگاه پرداخت اینترنتی از آغاز سال ۹۹ تا آخر شهریور آن سال، طبق گزارش شاپرک چهار هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان و مجموع مبالغ پرداخت در محل و سایر روش ها هم یک هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان بوده است.



منبع:

1401/01/07
21:51:30
0.0 / 5
539
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , الكترونیك , اینترنت
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آزینیک