نورا به ثمر نشست وزارت بهداشت مجوز استفاده اضطراری را صادر کرد

نورا به ثمر نشست وزارت بهداشت مجوز استفاده اضطراری را صادر کرد

نورا، ششمین واکسن ایرانی کرونا است که بعد از واکسن های برکت، پاستوکووک، رازی کووپارس، اسپایکوژن و فخرا امروز مجوز استفاده اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کرد تا در سبد واکسیناسیون کشور قرار گیرد.


دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با بیان این خبر اظهار داشت: تولید واکسن نورا نمونه ای از خودباوری ایرانی است. تولید این واکسن مقابله ای بیماری کرونا گامی باارزش است و پژوهشگران ما با تولید این محصول فناورانه نشان دادند که به خودباوری رسیده اند.

نورا؛ واکسنی کاملا ایمن
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: نتایج مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی نشان داد که نورا یک واکسن کاملا ایمن و موثر است و هموطنان می توانند آنرا بدون نگرانی تزریق کنند.
ابوالقاسمی اضافه کرد: نتایج فاز دوم انسانی هم حاکی از آن بود که این واکسن آنتی بادی مناسبی را در بدن افراد به وجود آورده است. به عبارتی این واکسن می تواند آنتی بادی کاملا موثر در افراد واکسن زده، تولید نماید. فاز سوم این واکسن هم بعنوان بوستر یا یادآور واکسن های دیگر انتخاب شده است برای اینکه خیلی از هموطنان ۲ دز واکسن خودرا دریافت کرده بودند و پذیرش داوطلبان کاری حدودا محال بود، بنا بر این این واکسن بعنوان دز یادآور واکسن های موجود درنظرگرفته شد.
وی، تعداد داوطلبان فاز سوم انسانی را ۱۰ هزار نفر اعلام نمود و اظهار داشت: همه این افراد وارد این طرح شدند و مدتی است که تزریق واکسن به داوطلبان به پایان رسیده است. استقبال خوبی از این واکسن شده است، مردم با همیت ملی در روند مطالعات این واکسن حضور یافته اند.
ابوالقاسمی اضافه کرد: آماده کردن یک فرآورده بیولوژیک مانند واکسن که بطور طبیعی حدود ۱۰ سال طول می کشید، در دوران اپیدمی کرونا به ۱.۵ تا ۲ سال کم شد، این مساله کاری بزرگ بود. واکسن نورا هم از این مساله مستثنا نبود اما موضوعی که برای واکسن نورا مطرح است این بود که واکسن نورا در کشوری تولید شده که تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد. بنا بر این پژوهشگران ما با تاکید بر توان و ظرفیت علمی خود این کار بزرگ را به پیش بردند.

نورا؛ در دست تولید
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: پیش بینی تولید واکسن نورا انجام شده و مقداری از این واکسن هم تولید شده است. اهتمام داشتیم که همزمان با روند طرح مطالعاتی اقدامات اولیه برای تولید واکسن را هم انجام دهیم و اینطور نبود که در مراحل اختتام فاز سوم به دنبال تولید این محصول فناورانه باشیم.
ابوالقاسمی اظهار داشت: تا حالا پنج میلیون دز واکسن نورا تولید شده است که آماده ایم آنها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم. هم اکنون مردم درحال استفاده از واکسن های داخلی هستند. پلت فرم های متنوعی در کشور طراحی و تولید شده است که این مساله سبب شد دغدغه های مردم دراین زمینه برطرف شود.
وی اضافه کرد: با واکسن های ایرانی درحال صیانت از هموطنان هستیم و حتی در مورد سویه های جدید مانند امیکرون هم می توانیم این کار را انجام دهیم. این مساله امیدواری بزرگی برای مردم است که پژوهشگران ما می توانند محصولاتی را که برای کشور ضروری می باشد، تولید کنند.


نورا واکسنی نوترکیب
وی افزود: نورا از دسته واکسن های نوترکیب است؛ به عبارتی نورا بر پایه پروتئین های نوترکیب تولید شده است. استفاده از واکسن های نوترکیب مانند واکسن هپاتیت B سال ها در کشور ما سابقه دارد. بنا بر این تولید واکسن مقابله ای برای کرونا را هم از این گروه و نوع از واکسن ها انتخاب کردیم.
ابوالقاسمی اضافه کرد: در ابتدای شیوع اپیدمی کرونا واکسن های کرونا بر پایه ویروس کشته شده تهیه شد که سابقه چندین ساله دارد، در کشورهای غربی صحبت از واکسن های جدید مانند mrn بود که هیچ سابقه ای از آن وجود نداشت.
وی بیان داشت: از آنجا که ما قبلاً واکسن ساز نبودیم و ساخت این واکسن شروع یک کار دانشگاهی و دانش بنیانی بود، سختگیری های فراوانی به این کار می شد. بنظر می رسد بیشترین سخت گیری ها در داخل کشور روی واکسن نورا اعمال شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تصریح کرد: این واکسن مطالعه حیوانی خودرا با موفقیت طی کرد و بررسی های این مرحله علاوه بر داخل کشور، در کشور آلمان هم انجام و فاز اول مطالعات انسانی نیز با حضور ۷۰ داوطلب با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.



به ثمر نشستن واکسن نورا با اطمینان مردمی
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: واکسن ایرانی نورا با اطمینان مردم و تلاش بی وقفه پژوهشگران به ثمر نشست که از همه آنها بسیار ممنون هستیم. آنها برای واکسن های ایرانی همچون نورا سنگ تمام گذاشتند که برای ما بسیار قابل تقدیر است.
وی بیان داشت: از تمام داوطلبانی که در مراحل تست انسانی این واکسن حضور بهم رساندند تشکر و قدردانی می کنم، این مساله سرمایه باارزشی برای کارهای علمی در کشور شمرده می شود.
ابوالقاسمی افزود: این داوطلبان برای دستیابی به رشد و تعالی کشور در اینطور فعالیت علمی حضور می یابند، به عبارتی حضور آنان در اینطور کارهای علمی انگیزه لازم را در پژوهشگران ما فراهم می آورد که زمینه رشد و تعالی کشور را فراهم آورند.



تولید واکسن نورا دستاوردی بزرگ
وی افزود: تولید واکسن نورا در وضعیت بحرانی بیماری کرونا در کنار ارائه خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به بیماران در وضعیت تحریم های شدید، دستاوردی بزرگ بود که پژوهشگران ما آنرا خلق کردند.
ابوالقاسمی بیان داشت: تولید این محصول شروع خوبی است تا کشور ما به کشوری قدرتمند در حوزه فرآورده های واکسنی تبدیل گردد و بتوانیم در آینده کارهای بزرگ تری را انجام دهیم.


1400/12/13
16:35:02
0.0 / 5
456
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آزینیک