پشتیبانی ستاد توسعه فناوری های فضایی ریاست جمهوری از 4 بخش ماهواره ساز خصوصی در کشور

پشتیبانی ستاد توسعه فناوری های فضایی ریاست جمهوری از 4 بخش ماهواره ساز خصوصی در کشور

به گزارش آزینیک دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: هم اکنون این ستاد از چهار بخش ماهواره ساز خصوصی پشتیبانی می کند و در نظر داریم در بخش پرتاب کننده ماهواره هم از شرکتهای خصوصی حمایت نماییم.


به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، منوچهر منطقی عصر پنجشنبه در مراسم رونمایی محتوایی ماهواره کوثر، نخستین ماهواره بخش خصوصی و گردهمایی روز ملی فضایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اضافه کرد: هم اکنون از چهار بخش سازنده ماهواره های مکعبی حمایت شده است و با همکاری بخش های فضایی سه تا چهار سال آینده پرتابگر بخش خصوصی خواهیم داشت، بگونه ای که در تضاد با بخش های نظامی نباشد.
وی با یادآوری این که هم اکنون سه بخش دولتی، خصوصی و نهادهای واسط چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صنعت فضایی کشور فعال می باشند، خاطرنشان کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری در زمینه انتقال طرح ها از بخش دولتی به خصوصی نقش آفرینی می کند که در این حوزه هشت سال قبل اقدام مؤثری انجام نشده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته تصریح کرد: دلیل این کاستی اقدام دولت یازدهم و دوازدهم برای ساماندهی صنعت فضایی و راه اندازی مرکز ملی فضایی بر مبنای نقشه راه تدوین شده است، این مرکز در ۲ سال اول فعالیت خود، مسیر خویش را پیدا نکرد.
منطقی تحقق نیافتن اعتبارات در بخش صنعت فضا را از دیگر چالش های این حوزه عنوان نمود و اظهار داشت: برای این منظور ما مبادرت به یکپارچه سازی و تجمیع امکانات و توانمندی ها کردیم تا هزینه ها کاهش پیدا کند و در این راه سه پلت فرم در حوزه صنعت فضایی شامل ماهواره های ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم با محوریت دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم با محوریت دانشگاه علم و صنعت و ماهواره ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم را تعریف کردیم.
وی به نامه ای که برای انحلال مرکز ملی فضایی توسط سازمان ملی فضایی در دولت پیشین ارائه شد، اشاره نمود و عنوان کرد: این سازمان اعلام نمود که این مرکز منحل شود، اما با مذاکرات انجام شده قرار شد که این اقدام صورت نگیرد و این ستاد وظیفه توسعه فناوری فضایی را انجام دهد که در ساختار جدید ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، بحث حمل و نقل بسیار مهم دیده شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته خاطرنشان کرد: از آنجاییکه توسعه حمل و نقل پیشرفته در گرو خدمات فضاپایه است، ازاین رو در ساختار جدید تصمیم گرفته شد تا از خدمات این صنعت در وزارت راه و شهرسازی و نیرو استفاده شود، ضمن آنکه کل زنجیره ارزش فضایی به شرکتهای فناور منتقل شود.
منطقی در بخش دیگری از سخنان خود راه اندازی انجمن فضایی کشور را پیشنهاد کرد و اظهار داشت: میتوان با ایجاد این انجمن اقدامات بسیار خوبی انجام داد، چون که انجمن می تواند به دنبال سهم بخش خصوصی باشد و در زمینه بحث ارتباطات بین المللی هم فعال باشند.
وی با یادآوری این که ارتباطات بین الملل در حوزه فضا بسته نیست، افزود: ما با کشور هند، قزاقزستان و چین درحوزه فناوری فضایی ارتباط برقرار کردیم و بر خلاف تصور همه درهای بین المللی در این عرصه بسته نیست و باز است.
به گزارش آزینیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، ماهواره کوثر نخستین ماهواره بخش خصوصی پس از ۲ سال به همت کنسرسیومی از هشت شرکت دانش بنیان و خصوصی در شرکت دانش بنیان امید فضا به مرحله تست وتجمیع رسید و امروز رونمایی محتوایی شد.
بنابر اعلام فناوران این ماهواره، کمتر از یک سال آینده نظار گر موفقیت آمیز ماهواره کوثر به فضا خواهیم بود، و تا سال ۱۴۰۴ ایران به فناوری تصویربرداری در مدار ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین و عملیات تصویر برداری کشاورزی دست خواهد یافت.



منبع:

1400/11/16
23:07:13
0.0 / 5
595
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , خدمات , دانش بنیان
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
آزینیک