اولین نورگیری رصدخانه ملی تا تابستان ۱۴۰۱ شروع می شود

اولین نورگیری رصدخانه ملی تا تابستان ۱۴۰۱ شروع می شود

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی اظهار داشت: اولین نورگیری رصدخانه ملی در بهار و تابستان سال آینده شروع می شود.


به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر محمد جواد لاریجانی عصر چهارشنبه در پنجمین کنفرانس دوسالانه شتابگر ذرات و کاربردهای آن در محل ساختمان فارابی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پروژه رصدخانه ملی را همچون طرح های در دست اقدام پژوهشگاه دانش های بنیادی اعلام نمود و اضافه کرد: حالا این طرح به سبب برودت هوا متوقف شده است اما در بهار و تابستان سال ۱۴۰۰ اولین نورگیری رصدخانه ملی را شروع خواهیم کرد.
وی در رابطه با نحوه تامین آینه تلسکوپ این رصدخانه نیز اظهار نمود: باتوجه به بزرگ بودن آینه تلسکوپ، ما مجبور به وارد کردن آن با همکاری صمیمانه نیروی انتظامی بوسیله مرز زمینی و سوداگر شدیم.
لاریجانی همین طور برگزاری پنجمین کنفرانس دوسالانه شتابگر ذرات و کاربردهای آنرا بسیار بابرکت دانست و اظهار نمود: علوم پایه به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک حساب پس انداز برای کشور است و در حقیقت موتور پیشرفت کشورها در علوم پایه نهفته است.
وی با اشاره به گذشت حدود ۳۳ سال از عمر پژوهشگاه دانش های بنیادی اضافه کرد: این پژوهشگاه هم اکنون در غرب آسیا به یک مرکز مهم علمی، پژوهشی تبدیل گشته است.
لاریجانی در ادامه، ماموریت و رسالت اصلی پژوهشگاه دانش های بنیادی را انجام پروژهای بنیادی دانست و اضافه کرد: ما پروژه محور هستیم و در این راستا در کنار تحقیقات انجام شده با پروژه هایی همچون سرن و سزامی همکاری داریم.
وی اجرای پروژه شتابگر ملی را همچون طرح های در دست پژوهشگاه دانش های بنیادی نام برد و با اشاره به ارسال گزارشی از روند اجرای این طرح به رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: ایشان نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بعنوان مسوول پیگیری این طرح مشخص کردند.
به گزارش آزینیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، این کنفرانس با حضور دکتر محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی، دکتر جواد کریمی ثابت رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، سیدحسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر حسین آفریده دبیر کنفرانس و دکتر پرویز پروین رئیس دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی انجام شد.
در این کنفرانس از استاد جواد رحیقی استاد پژوهش های بنیادی با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.
پروژه رصدخانه ملی از ۲۵ سال پیش در دانشگاه صنعتی شریف عنوان شد و در صورتیکه پژوهشگران و دانشمندان زیادی در این طرح فناورانه مشارکت دارند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرائی شده است.
رصدخانه ملی ایران در ۳۳ کیلومتری جنوب غرب کاشان و ۱۲ کیلومتری غرب قمصر و ۷ کیلومتری شمال شرق شهر کامو و چوگان و در قلهٔ ۳٬۶۰۰ متری گرگش از قلل مرتفع رشته کوه کرکس تولید شده است.
پیش از این رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی زمان نورگیری رصدخانه ملی را تا اختتام خرداد ماه ۱۴۰۰ اعلام نموده بود.

1400/10/09
17:44:06
0.0 / 5
768
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , صنعت , فناوری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آزینیک