در گزارش آزینیك اعلام شد؛

آخرین وضعیت واکسنهای ایرانی کرونا

آخرین وضعیت واکسنهای ایرانی کرونا

به گزارش آزینیک عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا با تشریح جزئیات آخرین وضعیت واکسن های کرونای ایران اظهار داشت: هم اکنون هیچ سندی دال بر توقف پروژه های واکسن های داخلی نداریم.



دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به خبرنگار مهر با تکیه بر این که واکسن سازهای ایرانی ۶ ماه با تاخیر از سایر کشورها به مطالعه و تولید واکسن های کرونا ورود کردند، اظهار داشت: ازاین رو نمی توانیم بگوییم که نسبت به سایر کشورهای تولید کننده واکسن عقب هستیم؛ مگر در شرق مدیترانه، جنوب شرق آسیا یا در منطقه ما چند واکسن ساز شروع کردند که همانند کشور ما با مشکلات اقتصادی و تحریم ها روبرو باشند.
عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا اظهار داشت: زمانیکه می بینیم یک واکسن ساز خارجی، پول واکسن را گرفته ولی محموله را تحویل کشور نمی دهد لازم بود که خودمان وارد عرصه تولید واکسن ضد کرونا شویم.
به گفته قانعی، کشور احساس کرد این موضوع، دلیلی برای وارد ساختن فشار ضد ایران است ازاین رو باید وارد مرحله تولید واکسن ضد کرونا می شدیم.
وی در پاسخ به این که آیا لازم بود که با عنایت به مشکلات اقتصادی کشور، چندین پلت فرم واکسن کرونا زمینه کاری شرکتهای داخلی قرار بگیرد، اظهار داشت: ما از همان ابتدا پیشبینی کردیم که امکان دارد اثربخشی یک واکسن در مقابل جهش های ویروسی کاهش پیدا کند.
عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا افزود: همینطور بر مبنای نظارت تیم های فنی واکسن ساز و کارشناسان، اگر فردی یک واکسن ویروسی را دریافت کرده لازم است برای دوز یادآور، از واکسن بر مبنای پلت فرم دیگری استفاده نماید.
قانعی با اشاره به اینکه ازاین رو پیشبینی می شد که شاید با یک نوع واکسن مشکل حل نشود، اظهار داشت: ما شاهد این بودیم که اثربخشی واکسن خارجی (فایزر) در مقابل جهش دلتا کاهش پیدا کرد و چنین موضوعی برای سایر واکسن ها هم صورت گرفت.
عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا افزود: البته که قضاوت در مورد واکسن ها کمی زود است و باید دوسالی از تزریق واکسن ها بگذرد که ببینیم کدام واکسن بر پایه چه پلتفرمی اثربخش بوده است. اما کاهش مرگ و میر و بستری طی زمان واکسیناسیون به شدت قابل محسوس بود. ازاین رو تردیدی در کاهش مرگ به واسطه واکسن ها نیست.
هیچ پروژه واکسن داخلی متوقف نشده است
قانعی در پاسخ به سوالی در خصوص این که شنیده شده بعضی از واکسن سازهای ایرانی، مطالعات یا تولیدات خویش را متوقف کرده اند اظهار داشت: هم اکنون هیچ سندی دال بر توقف پروژه های واکسن های داخلی نداریم.
واکسن «کووبرکت» درحال تولید است
عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا در مورد آخرین وضعیت واکسن های ایرانی اظهار داشت: واکسن «کووبرکت» حالا در بازار موجود است و توقف تولید یا عدم وجود نمونه این واکسن تایید نمی گردد.
وی افزود: آنچه که در مورد این واکسن گفتند این است که میزان تولیدات آن نسبت به میزان تولیدی که قرار بوده باشد، عقب است اما در بازار وجود دارد.
«اسپایکوژن» آماده تحویل است
عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا در مورد واکسن «اسپایکوژن» که توسط شرکت دانش بنیان ایرانی با همکاری یک شرکت استرالیایی در مرحله تست کارآزمایی بالینی است، اظهار داشت: مجوز این واکسن دریافت و قیمت گذاری شده ضمن این که آماده تحویل است.
قانعی اضافه کرد: زمان ورود این واکسن به عرصه کارآزمایی و تولید مدت کوتاهی بوده و در مورد این واکسن هم میتوان اظهار داشت که از دنیا عقب نیست.
نتایج کارآزمایی واکسن «کووپارس» رازی آماده است
عضو کمیته ملی واکسن کرونا اظهار داشت: همینطور واکسن «کووپارس رازی» که مطالعات فاز سوم را از شهریور شروع کرده حالا نتایج فاز سوم خویش را آماده کرده است.
وی اضافه کرد: موسسه رازی، در کارآزمایی بالینی خود به جای واکسن نما از واکسن سینوفارم استفاده نمود.
«نورا» در فاز سوم کارآزمایی بالینی است
عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا در مورد واکسن «نورا» اظهار داشت: این واکسن وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و بمحض این که نتایج میانی فاز سوم آماده شود، امکان دریافت مجوز وجود دارد؛ توانایی این شرکت به میزان تولید ۳ میلیون دوز در ماه است.
وی اضافه کرد: به احتمال زیاد این واکسن همانند «کووپارس رازی» در فاز سوم با واکسن «سینوفارم» مقایسه شود.
انصراف واکسن «فخرا» رسمی نشده است
قانعی در مورد واکسن فخرا اظهار داشت: هنوز مسؤلان این پروژه در کمیته ی علمی کرونا انصراف کتبی و توقف پروژه را رسماً اعلام نکرده اند.
به گفته وی، در واقع سندی در مورد توقف این پروژه ندیده ایم یا تابحال اعلام نشده است.
ورود واکسن مبتنی بر «mRNA» به تست انسانی تا آخر سال
قانعی در مورد واکسن یک شرکت دانش بنیان که مبتنی بر «mRNA» است، هم اظهار داشت: بمحض دریافت مجوز بالینی این پروژه هم وارد کارآزمایی بالینی می شود اما با تاخیر.
عضو کمیته ملی واکسن ضد کرونا اضافه کرد: پیشبینی می شود که تا آخر سال، وارد کارآزمایی بالینی شود و پیگیر آن هستیم. این پلت فرم آن دسته از واکسن هایی است که کارایی آنها قابل تغییر است و با کاهش اثربخشی امکان تغییر آن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که واکسن سازها طی کارآزمایی بالینی با آن روبرو شدند، خروج داوطلبان از مرحله مطالعه بود، اظهار داشت: این یک چالش بود که وزارت بهداشت باید این مورد را حل کند؛ البته برخی واکسن سازها از واکسن سینوفارم برای مقایسه بهره بردند.


منبع:

1400/08/03
21:53:39
0.0 / 5
605
تگهای خبر: دانش بنیان , فناوری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آزینیک