پردازش داده ها در مقیاس نانو، گامی به سمت تسریع محاسبات

آزینیک: یک تیم تحقیقاتی بین المللی ازجمله پژوهشگران دانشگاه لیمریک ایرلند مولکول جدیدی را کشف کردند که می تواند تصمیم گیری سریع را در محاسبات کامپیوتر ها تسریع کند.

به گزارش آزینیک به نقل از خبرگزاری ایرنا از پایگاه خبری فناوری نانو ایران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کشف این مولکول که با صرفه جویی در انرژی، ایجاد نوع جدیدی از معماری محاسبات را ایجاد می کند، می تواند نتایج بزرگی در حوزه های مختلف از تصمیم گیری های مالی تا بیوانفورماتیک داشته باشد.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه لیمریک یک مولکول ساده تولید شده فقط ۷۷ اتم یک عنصر ارائه کردند که می توان از آن برای ساخت مدار الکترونیکی استفاده کرد، مدارهایی که در آن منطق پیچیده در خواص مواد نانومقیاس کدگذاری شده است.
در این طرح، نوع جدیدی از معماری محاسباتی با الهام از مغز با بهینه سازی خواص الکتریکی بلورهای نرم تولید شده از مولکول ها، ارائه شده است.
نتایج این طرح درقالب مقاله ای در نشریه نیچر ( Nature ) به چاپ رسیده است.
مولکول های فلزی-آلی توسط پژوهشگران انجمن هند برای پرورش علم (IACS) در کلکته سنتز شده و در دانشگاه ملی سنگاپور بصورت فیلم درآمده و بعنوان عناصر مدار در سنگاپور، در آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی هیولت پاکارد در کلرادو آزمایش شده اند.
دامین تامپسون، استاد فیزیک در لیمریک که یک تیم تحقیقاتی در حوزه طراحی مواد در موسسه برنال را رهبری می کند، با بهره گیری از شبیه سازی های کامپیوتری پیشرفته، این کشف را انجام داد.
وی نشان داد که این مولکول از عدم تقارن طبیعی در پیوندهای فلزی و آلی خود برای تمییز بین حالت های مختلف استفاده می نماید، که به او امکان می دهد تصمیم گیری بسیار سریع را انجام دهد.
تامپسون اظهار داشت: «در این دستگاه جدید، همه کارها در یک مکان انجام می شود، بدین سبب نیازی به خواندن یا جابجایی اطلاعات نیست». این دستاورد می تواند «تنگنای فون نیومان» را برطرف کند، مشکلی که از همان ابتدا کامپیوترها را گرفتار کرده و هنوز هم مانع توسعه فناوری است. توسعه این مدار جدید مولکولی بدین معناست که واحد پردازش کامپیوتر دیگر نیازی به دریافت داده برای هر عملیاتی که انجام می دهد، ندارد و این موجب صرفه جویی بسیار زیادی در زمان و هزینه های انرژی می شود.
وی تصریح کرد: «ما از این دستاورد بسیار هیجان زده هستیم، برای اینکه این فناوری تمام خاصیت های محاسبات مغزی را نشان میدهد. اول اینکه تعداد زیادی از پردازنده های مولکولی کوچک و یکسان به هم متصل شده و بصورت موازی کار می کنند. از همه مهمتر، این فناوری قابلیت هم افزونگی و پیکربندی مجدد را دارد، به این معنا که دستگاه می تواند مشکلات را حل کند، حتی اگر همه اجزاء بطور کامل در تمام زمان یا بطور دقیق در هر زمان کار نکنند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: «عناصر این مدار جدید می توانند کامپیوترهای کوچکتر، سریع تر و کم مصرف تر، دقیقاً همان چیزی را که برای محاسبه لبه، اینترنت اشیاء و برنامه های هوش مصنوعی مورد نیاز است، عرضه کنند.»
پروفسور لوک وان در ویلن، مدیر موسسه برنال و پروفسور مهندسی و طراحی زیست سیستم ها در برنال از پیشرفت بزرگ دانشمندان ابراز خوشی کرد.

منبع:

1400/06/27