در گزارش آزینیك عنوان شد؛

معرفی 10فرودگاه برای تأمین سوخت ایرتاکسی

معرفی 10فرودگاه برای تأمین سوخت ایرتاکسی

به گزارش آزینیک رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی معاونت علمی بابیان این که منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه ایرتاکسیها به باند هستیم اظهار داشت: تابحال ۱۰فرودگاه برای تأمین سوخت این هواپیماها معرفی شده است.



آرش خانباشی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر مبنای آمار یاسا، ۴۷۵ هزار فروند هواپیما در دنیا وجود دارد که حدوداً ۶۰ درصد آنها دارای موتور پیستونی هستند، اظهار داشت: از این تعداد تنها ۱۰ درصد هواپیماهای جت سنگین بوده و ما بقی را هواپیماهای با موتور توربوپراپ تشکیل داده اند.
به گفته رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی هم اکنون ۱۵۰ فروند هواپیمای جت سنگین در ایران فعال می باشند که در قیاس درصدی میتوان گفت، کشور به ۱۳۵۰ هواپیمای پیستونی و توربوپراپ زیر ۱۹ صندلی برای اتصال مسیرهای کوتاه به یکدیگر نیاز دارد. این در حالیست که حداقل نیاز کشور به هواپیماهای جت سنگین حدود ۵۰۰ فروند هواپیما است.
وی افزود: حالا در کلاس هواپیماهای زیر ۱۹ نفر در کشور حدود ۱۵۰ هواپیما وجود دارد که ۵۰درصد آن زمینگیر بوده و متوسط سنی آنها به ۲۰ سال می رسد. همینطور این هواپیماها تا امروز در کشور اغلب جهت آموزش خلبانی استفاده می شدند. بنابراین لازم است تعمیر و نگهداری این هواپیماها توسط شرکتهای فعال مرتبط ایجاد شود که بازار هوانوردی عمومی رونق بگیرد.
خانباشی اظهار داشت: همینطور در گام های بعدی میتوان جهت تولید قطعات و تکمیل زنجیره تأمین قطعات و نهایتا مشارکت در ساخت و تولید نمونه بومی این هواپیماها برنامه ریزی نمود.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در مورد تاکسی های هوایی همچون طرح های حمایت شده توسط معاونت علم و فناوری اظهار داشت: در پروژه تاکسی های هوایی، «مقررات و آیین نامه»، «تجهیزات و زیرساخت ها»، «تأمین سوخت برای هواپیماهای کوچک»، «آشیانه و محل استقرار برای عرضه خدمات به این کلاس از پرنده ها» از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
وی با اشاره به اینکه تابحال از زیرساخت های بهره برداری تاکسی های هوایی در کشور تنها زیرساخت های فرودگاهی، آن هم نه به صورت کامل، بوجود آمده است، اظهار داشت: بنابراین استفاده از تاکسی های هوایی همانند سایر هواپیماها در قدم اول احتیاج به زیرساخت هایی دارد که جهت حل آن ها باید برنامه ریزی هایی انجام پذیرد.
جداسازی پایانه استقرار مسافران ایرتاکسی از سایر پایانه ها
خانباشی افزود: هم اکنون میتوان از ظرفیت فرودگاه های کم تردد در این خصوص بهره برد اما می بایست جهت تردد مسافران رویه های تردد اصلاح شده و حتی پایانه استقرار مسافران باید از پایانه های پروازهای برنامه ای جدا شود.
آشیانه هواپیماهای کوچک رونمایی می شود/جاده دسترسی به آشیانه هواپیماهای کوچک آماده بهره برداری
وی با اشاره به اینکه تاکسی های هوایی همچون هواپیماهای کوچکی هستند که درحال ساخت و ایجاد زیرساخت های آن هستیم، اظهار داشت: تابحال علاوه بر ورود به مسائل طراحی و ساخت تاکسی های هوایی در صدد بودیم زیرساخت های آنرا فراهم نماییم تا زمینه استفاده از هواپیماهای کوچک با ایجاد یک پایگاه سرویس دهی در فرودگاه مهرآباد فراهم شود؛ هم اکنون منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه به باند هستیم تا آماده بهره برداری شود.
خانباشی با تکیه بر این که یکی از الزامات استفاده از تاکسی های هوایی ایجاد آشیانه ای جهت سرویس دهی به هواپیماهای کوچک همچون مواردی است که پیش از این به فراهم سازی زیرساخت آشیانه هواپیماهای کوچک اشاره کردیم که حالا ساخت این آشیانه در فرودگاه مهرآباد توسط مرکز فنون و خدمات هوایی و با حمایت های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به اتمام رسیده و مقرر است بعد از آنکه آماده سرویس دهی به هواپیماهای کوچک شود، رونمایی شود.
خانباشی اضافه کرد: در این آشیانه خدمات و سرویسهای مختلف به هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی عرضه می شود؛ منظور از این هواپیماها، هواپیماهای کوچک مجهز به کمتر از ۱۹ صندلی است.
وی اضافه کرد: همینطور مقرر است همزمان با رونمایی از این آشیانه، در صورت دریافت مجوز فعالیت جابجایی مسافر توسط مرکز فنون و خدمات هوایی، دو پرواز به صورت نمادین به دو شهر مختلف از فرودگاه مهرآباد انجام گیرد.
وی با تکیه بر این که همین مبحث به ترویج استفاده از هواپیماهای کوچک منجر می شود، اظهار داشت: ایجاد شبکه مویرگی هوایی در کشور سبب رونق فرودگاه های کم تردد و توسعه حمل و نقل هوایی می شود. همینطور ایجاد بستر مناسب کسب و کار هواپیماهای کوچک سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در به کارگیری نیروهای فنی و خدمه پروازی و هم خلق کسب و کارهای جدید در حوزه گردشگری و صادرات محصول می شود. همینطور در تولید قطعات و عرضه خدمات تعمیر و نگهداری در بخش خصوصی و دانش بنیان تأثیر بسزایی خواهد داشت.
خانباشی با اشاره به اینکه هنوز آئین نامه استفاده از هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی در کشور وجود ندارد، بیان نمود: این آئین نامه در کمیته مشترک توسعه هوانوردی عمومی بین معاونت علمی و فناوری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تدوین شده که منتظر هستیم در جلسه شورای عالی هواپیمایی کلیات طرح تصویب شود.
وی افزود: در صورت تصویب کلیات طرح رسما سازوکاری برای شرکت ها داریم که امکان ورود به حمل و نقل هوایی کوچک را داشته باشند؛ تا چنین ایین نامه ای نباشد شرکتهای متقاضی تاکسی های هوایی نمی توانند ثبت شوند.
وی افزود: همینطور اگر چنین آئین نامه ای وجود نداشته باشد ظرفیت کسب و کار در این عرصه نادیده گرفته می شود.
تامین سوخت تاکسی های هوایی در دست بررسی/معرفی ۱۰ فرودگاه برای تأمین سوخت هواپیماهای کوچک
به گفته خانباشی، یکی از موضوعات مهم برای تاکسی های هوایی تأمین سوخت است که حالا یکی از پالایشگاههای کشور امکان تولید سوخت چنین هواپیماهای کوچک از نوع ۱۰۰LL را دارند؛ ازاین رو رایزنی هایی با شرکت پخش فراورده های نفتی داشتیم که سوخت مورد نیاز این هواپیماها را تأمین کنند.
وی تصریح کرد: البته که شرکت پخش فراورده های نفتی امکان تأمین به واسطه پالایشگاه مد نظر را ندارد و ضروریست که یک بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد شود و از طرفی یارانه ای به این سوخت اختصاص پیدا کند تا استفاده از تاکسی هوایی به صرفه باشد.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اضافه کرد: مقرر است با همکاری شرکت فراورده های نفتی ۱۰ فرودگاه را معرفی نماییم که در آنها امکان تأمین سوخت هواپیماهای کوچک به وجود بیاید. این اقدام تا آخر سال ۱۴۰۰ اجرا می گردد و پیشبینی می شود تا سال آینده این ظرفیت دو برابر خواهد شد.


منبع:

1400/06/15
11:18:51
0.0 / 5
76
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آزینیک