امشب و فردا شب چشم از آسمان برندارید

امشب و فردا شب چشم از آسمان برندارید

بارش شهابی «پرساووشی» امشب، چهارشنبه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) به اوج خود می رسد به صورتی که در زیر سقف یک آسمان تاریک میتوان تا ۵۰ شهاب در ساعت مشاهده کرد.


به گزارش آزینیک به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی سی. نت، بارش شهابی پرساووشی یکی از بهترین بارش های شهابی سال جاری است که در بیشتر شبهای ماه جاری (مرداد- شهریور) میتوان شاهد بارش این آذرگوی های زیبا در آسمان بود.
به گفته ناسا، این بارش شهابی «بهترین بارش شهابی سال» به حساب می آید و نمایش خیره کننده ای از آتش بازی آسمانی است که تماشاگران نمی خواهند آنرا از دست بدهند. بارش شهابی پرساووشی تا ۲۴ اوت (دوم شهریور) ادامه دارد اما فعالیت بارش شهاب های آن در شب چهارشنبه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) و بامداد پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) به اوج خود می رسد.
ناسا همینطور شب پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) و بامداد جمعه ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) را بعنوان یک فرصت عالی دیگر برای تماشای شهاب باران در آسمان اعلام نموده است.
انجمن «رویال استرونومیکال سوسایتی» در اطلاعیه ای در مورد اوج بارش شهابی پرساووشی سال جاری که در انگلیس و اروپا در شب پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) خواهد بود، اعلام نمود: این شهاب ها از نیمکره شمالی زمین بهتر دیده می شوند و در شرایط ایده آل و بدون ابر، ناظران می توانند حداکثر ۵۰ شهاب را در ساعت مشاهده کنند. در این شب ماه در کمال آرامش به سر می برد و آسمانی تاریک و زیبا را برای تماشاگران به همراه خواهد داشت.
اوج بارش شهابی پرساووشی در ایران پنجشنبه ۲۱ مرداد
پایگاه اینترنتی انجمن نجوم آماتوری هم به نقل از مهندس «مسعود عتیقی» رئیس این انجمن، زمان اوج بارش پرساووشی در کشور را ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شبانگاه پنج شنبه ۲۱ امرداد ۱۴۰۰ دانست و اظهار نمود: علاوه بر این زمان، ۳ زمان اوج دیگر در صبح روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۰، ۲۱ و ۲۲ امرداد ماه سالجاری برای مشاهده شهاب های این بارش پیشبینی شده است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: بهترین زمان رصد پرساوشی های سال جاری در کشور، بعد از نیمه شب تا بامداد است و خوشبختانه ماه سال جاری در وضعیت هلال شامگاهی است و مزاحم مشاهده رصد این شهاب باران نخواهد بود.
وی میزان بارش ساعتی سرسویی (ZHR) این بارش را ۶۰ شهاب در ساعت عنوان نمود و خاطرنشان کرد که زیر سقف یک آسمان تاریک امکان مشاهده تا ۱۰۰ شهاب در ساعت هم وجود دارد.
عتیقی با تکیه بر این که علاقه مندان در نظر داشته باشند که شهاب با شهاب سنگ متفاوت می باشد، در اینباره توضیح داد: شهاب ها بر عکس شهاب سنگ ها که دارای جرم و حجم قابل توجه هستند، ذرات میلی متری و میکرومتری هستند که در حدود ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین بر اثر اصطکاک با اتم های جو برانگیخته می شوند و درخشش زیادی در آسمان ایجاد می کنند که حتی به صورت رد تا مدتی هر چند کوتاه در پهنه آسمان دیده خواهند شد.
وی افزود: باید دقت داشت که در بین شهاب های این بارش، هنوز شهاب ‎هایی از بارش قبلی یعنی «بارش دلتا دلوی» مشاهده می شود و تفاوت آنها با یکدیگر تنها در کانون بارش است.
به قول این فعال حوزه نجوم آماتوری، کانون بارش پرساوشی در صورت فلکی به همین نام در آسمان است و با امتداد شهاب های این بارش، به صورت فلکی پرساوش یا «بُرنده سر غول» می‎ رسیم که نام بارش هم از آن گرفته شده است. این صورت فلکی از شمال شرق آسمان بعد از نیمه شب طلوع خواهد نمود.
عتیقی، منشأ بارش پرساوشی را دنباله دار ۱۰۹P/ Swift-Tuttle (سوئیفت تاتل) دانست که در جو زمین با برخورد ذرات به جا مانده از این دنباله دار، درخشان می شوند و با سرعت سرسام آور ۲۱۰ هزار کیلومتر بر ساعت ذرات این دنباله دار با جو زمین برخورد می کند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: همانگونه که پیش از این تاکید شده، برای مشاهده و ثبت شهاب های یک بارش احتیاج به تلسکوپ و ابزار رصدی خاصی نیست و کافی است رصدگران از نور و آلودگی هوای شهرها دور شوند و در یک منطقه با آسمان باز و عاری از موانع دید برای مشاهده شهاب ها، نه تنها اطراف کانون بارش بلکه سراسر آسمان را جستجو کنند.
وی اظهار نمود: بدیهی است مشاهده یک بارش شهابی همچون دیگر پدیده های زیبای نجومی (به جز رصد خورشیدگرفتگی که احتیاج به فیلتر خاص دارد) برای رصدگران بی خطر است.
عتیقی اظهار داشت: عکاسی از شهاب ها، ترسیم دست آزاد یا اسکچ از رد شهاب ها، تعیین درخشش هر شهاب، میزان جا به جایی آنها در آسمان و یادداشت نام صورت فلکی مسیر عبور شهاب ها همچون فعالیتهایی است که آماتورها در کنار لذت بردن از یک بارش شهابی، می توانند انجام دهند.


منبع:

1400/05/23
22:37:01
0.0 / 5
654
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , دانشگاه , سایت
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آزینیک