سخنگوی موسسه رازی:

دوز منتخب واكسن كووپارس برای فاز دوم كارآزمایی بالینی ارائه شد

دوز منتخب واكسن كووپارس برای فاز دوم كارآزمایی بالینی ارائه شد

سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از انتخاب دوز ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر بعنوان دوز موثر برای ادامه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس در فازم دوخبر داد.



به گزارش آزینیک به نقل از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر فلاح مهرآبادی درباره روند کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس اظهار نمود: نتایج ارزیابی ها نشان می دهد، همانطور که پیشبینی می شد این واکسن جزو واکسن های خیلی کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی هم هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است چونکه در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.
معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی افزود: بر مبنای آنالیز اولیه هفته گذشته تیم اجرایی که از همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند، از بین سه دوز ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر که برای فاز اول کارآزمایی انتخاب شده بود، دوز ۱۰ میکروگرم با اثربخشی بالای ۸۰ درصد برای ادامه کارآزمایی در فاز دوم انتخاب گردید.
سخنگوی موسسه رازی اضافه کرد: در فاز دوم، علاوه بر پایش ایمن و بی خطر بودن واکسن، تمرکز بر ارزیابی اثربخشی و ایمنی زایی واکسن است و بر مبنای نتایج این فاز می توانیم وارد مطالعات فاز سوم شویم.
دکتر فلاح مهرآبادی با اشاره به اینکه خوشبختانه اثربخشی خوبی در دوز منتخب گزارش شده است، خاطرنشان کرد: این واکسن در فاز اول، ایمنی خوبی هم بوجود آورده است و در صورت ادامه این روند، همانطور که واکسن های نوترکیب از واکسن های کم عارضه دنیا محسوب می شوند، "رازی کووپارس" هم جزء واکسن های خیلی کم عارضه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر به منابع علمی در مورد واکسن های کرونا در دنیا رجوع شود، واکسن هایی با ساختار پروتئین نوترکیب، در صدر کم عارضه ترین واکسن ها هستند چونکه ساختار آنها بگونه ای است که فقط بخشی از ژنوم ویروس استفاده می شود و بخش های زائد ویروس یا قسمت هایی که امکان دارد در آینده عوارضی ایجاد نماید، همراه واکسن وارد بدن نمی گردد ازاین رو خیلی کم عارضه هستند.
وی با اشاره به اینکه وقتی واکسنی تولید و یک فرآورده خارجی وارد بدن می شود قطعا سیستم ایمنی بدن واکنش نشان داده و به تزریق یک ماده بیولوژیک پاسخ خواهد داد، تصریح کرد: تلاش تمام شرکت ها، طراحی واکسنی با کم ترین عارضه است. در مطالعات بالینی فاز یک واکسن موسسه رازی، عارضه ای که در داوطلبان و روند مطالعه اختلال ایجاد نماید، مشاهده نشد و به لحاظ اثربخشی هم با عنایت به سابقه خوب واکسن های نوترکیب در ایجاد ایمنی زایی بالا به نظر می آید، نتایج مورد نظر حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه بزودی گزارش مکتوب نتایج ارزیابی های فاز اول به سازمان غذا و دارو ارسال می شود تا به سرعت وارد فاز دوم مطالعه شویم، خاطرنشان کرد: با مجوزی که پیش از این از کمیته بررسی داده ها دریافت کرده بودیم، فرایند داوطلب گیری را هم آغاز و آزمایشات اولیه از داوطلبان انجام شده است تا با دریافت مجوز فاز دو، تزریق واکسن به داوطلبان را آغاز نماییم.


منبع:

1400/02/27
09:19:40
0.0 / 5
756
تگهای خبر: دانشگاه , فناوری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
آزینیک