پنج محصول فناورانه برای كاهش آلودگی هوا عرضه شدند

پنج محصول فناورانه برای كاهش آلودگی هوا عرضه شدند

پنج محصول فناورانه شامل فیلتر دوده ذرات دیزل(DPF)، هسته کاتالیست خودرو، ناوگان هوشمند موتور سیکلت برقی، باتری لیتیومی پیشرفته و پلت فرم مجازی مرکز فناوری های گرد و غبار به مناسبت هفته هوای پاک در مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت نهادریاست جمهوری معرفی گشتند.


کمک به توسعه و بومی سازی فناوری های مهم دارای متقاضی همچون ماموریت های مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری است، بدین جهت این مرکز باتوجه به افزایش معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرها از سالهای گذشته طرح های مختلفی در زمینه توسعه و تجاری سازی فناوری های مربوط به کاهش آلودگی هوا با مشارکت فعال شرکتها و سایر نهادهای متولی در دستور کار خود قرار داده که تعدادی از آنها به سرانجام رسیده است.
در نمایشگاهی یک روزه که امروز بمنظور معرفی این دستاوردها در این مرکز برگزار شده است، ۲ دستاورد تولید فیلتر دوده ذرات دیزل ( DPF) و تولید انبوه موتورسیکلت برقی، ایستگاه شارژ و زیر سیستم های اصلی (مانند الکتروموتور و بسته باتری) در معرض دید بازدیدکنندگان متخصص قرار گرفت.
هسته کاتالیست خودرو، ناوگان هوشمند موتور سیکلت برقی، باتری لیتیومی پیشرفته و پلت فرم مجازی مرکز فناوری های گرد و غبار از دیگر محصولات فناورانه است که بازدیدگان با این دستاوردها آشنا شدند.
فیلتر بومی سازی شده ذرات دیزلو سیستم پایش آنلاین آن
الزام به استفاده از فیلتر جاذب ذرات دوده دیزل (DPF) در خودرو های دیزلی یکی از اقدامات اولیه برای کاهش اثرات نامطلوب ناشی از ذرات معلق بر کیفیت هوا و سلامت مردم، شمرده می شود، در کشور نیز به این مهم در ماده ۴ بخشنامه های اجرائی مواد ۲ و ۸ " قانون هوای پاک" پرداخته شده است، در همین راستا باتوجه به نیاز کشور برای به کارگیری فیلتر مذکور در ناوگان دیزلی و همین طور اعمال تحریم ها، از سه سال قبل و با حمایت مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و یک شرکت دانش بنیان نسبت به توسعه و بومی سازی فناوری فیلتر (DPF) اقدام نموده است.
این شرکت ضمن دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت هسته و پوسته فیلتر ذرات دیزل، موفق به دریافت گواهی های لازم در مراحل مختلف آزمون های آزمایشگاهی شده و با همکاری شهرداری تهران آزمون میدانی با نصب دو عدد فیلتر تولید شده روی دو دستگاه اتوبوس تک کابین و دوکابین بدون بروز اشکال انجام شد.
از سویی دیگر و صرف نظر از قیمت بالای سیستم های وارداتی پایش فیلتر ذرات دیزل، بواسطه مشکلاتی که در تامین بردهای الکترونیکی و تعمیر و نگهداری آنها وجود دارد، با حمایت های صورت گرفته از سال ۱۳۹۷، اقداماتی در امتداد کسب دانش فنی و بومی سازی سیستم پایش عملکرد فیلتر شد، این شرکت موفق به ساخت محصولی با خاصیت های مشترک با محصولات وارداتی شده است، این سیستم این توانایی را دارد که ضمن پردازش اطلاعات مربوط به فشار و دما، داده های مورد نظر را ثبت کند و در صورت وجود شرایط اضطرار به اطلاع نمایندگان شرکت و مشتریان برساند.
به طور کلی، اقدامات انجام شده در زمینه بومی سازی فیلتر دوده دیزل و سیستم پایش آنلاین سبب می شود علاوه بر عدم وابستگی به واردات، قیمت تمام شده آن در وضعیت کیفیت برابر، بمراتب کمتر از نمونه های خارجی آن باشد.
ناوگان هوشمند موتور سیکلت و موتور سیکلت برقی
طرح پلت فرم اجازه وسیله نقلیه برقی برای حمل بار است، پروتکلی برای انرژی تعریف شده و هر فردی که وارد آن باشد، باید مطابق دستوالعمل ها اقدام نماید، در این طرح هم فرد می تواند خود موتور خریداری کند و هم موتور کرایه کند، کرایه موتورهای این ناوگان ۳ ساله است، هم اکنون این طرح در رشت به سبب مسطح بودن و آلودگی هوا پیاده سازی شده است.
همچنین یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید موتور سیکلت برقی در چهار مدل شده است، این موتور دارای سیستم VCU، این سیستم یک سامانه هوشمند برای عیب یابی موتور است و به صورت لحظه ای عیوب به وجود آمده در موتور را به کاربر ارائه می دهد.
این پژوهشگران علاوه بر موتورسیکلت برقی، دو محصول فناورانه دیگری چون "ایستگاه شارژ" و زیر سیستم های اصلی مانند الکتروموتور و باتری پک های را معرفی کردند.
باتری پک های تولید این شرکت ضد شوک و ضربه، ضد آتش و مقاوم در مقابل آب است، ضمن آنکه در دمای تا منهای ۳۰ درجه سانتیگراد قادر به فعالیت است، این پژوهشگران همین طور موفق به طراحی و ساخت قطعات شارژ برقی شدند.

هسته کاتالیست خودرو
بر اساس آمارها ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم های متحرک است و کاربرد کاتالیست در خودرو ها قادر هستند که تا ۹۰ درصد گازهای سمی خارج شده از موتور خودرو ها را بی اثر کنند.
در این راستا پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان مبادرت به تولید هسته کاتالیست خودرو کردند، ساخت کاتالیست شامل بخش های ساخت هسته سرامیکی، پوشش دهی با محلول کاتالیست و جای گذاری در کاور فلزی است و این پژوهشگران هسته سرامیکی را تولید کردند.
تا قبل از این این قطعه وارداتی بوده و بعنوان حلقه مفقوده تولید کاتالیست خودرو شمرده می شود، بگفته پژوهشگران این طرح، تولید این محصول فناورانه با همکاری ایران و چین از ۲.۵ سال در حال اجراست و کوچکترین و کم هزینه ترین ماژول برای خط تولید انتخاب شده است.
ظرفیت تولید این محصول ۳۰۰ هزار قطعه هسته سرامیکی در سال است، این محصول قابلیت پاس کردن استانداردهای یورو ۵ به بالا را دارد.
راه اندازی کارخانه باتری لیتیوم_ یون
این طرح با حمایت مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به یکی از شرکت واگذار شده است و طی آن مقرر است حجم بازار باتری های لیتیم_یون برای کاربرد در خودرو های برقی مورد ارزیابی قرار گیرد.
بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۵ دنیا به سمت تولید خودرو های برقی حرکت خواهد کرد، بدین سبب اگر قرار باشد که خودروسازهای کشور سالانه ۲۰ هزار خودرو تولید کنند، ما برای تامین این میزان خودروی برقی نیاز به تولید یک گیگاوات ساعت باتری درسال داریم.
نمایشگاه معرفی محصولات فناورانه برای کاهش آلودگی هوا عصر امروز به کار خود اختتام می دهد.



1399/11/03
13:28:38
0.0 / 5
634
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , باتری , تجاری
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
آزینیک