شناسایی علایم آلزایمر در خواب

به گزارش آزینیک، خراسان رضوی دانشمندان درحال توسعه یک نشانگر زیستی دیجیتال هستند که از راه هدبند پوشیدنی مورد استفاده در شب، نشانه های اولیه بیماری آلزایمر را از روی الگوهای امواج مغزی تشخیص می دهد.

به نقل از سایتک دیلی، محققان پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا روشی را برای ارزیابی فعالیت مغز در طول خواب کشف کرده اند که با مراحل اولیه بیماری آلزایمر مرتبط می باشد و اغلب مدت ها پیش از بروز علایم زوال عقل ظاهر می شود.
در این نشانگر دیجیتالی از فناوری الکتروانسفالوگرام استفاده شده و با الهام از دستگاههای هدبند ساده می تواند، الگوهای امواج مغزی در رابطه با فعال سازی مجدد حافظه در طول خواب عمیق، بخش مهمی از سیستم پردازش حافظه را شناسایی کند.
این یافته ها رابطه بین خواندن الکتروانسفالوگرام و سطوح تغییرات مولکولی خاص را نشان داده است که مشخصه بیماری آلزایمر قبل از بروز علایم بالینی است. یافته های بیشتر نشان داده است که مراحل اولیه اختلال شناختی خفیف ناشی از بیماری آلزایمر را میتوان در سیگنال های الکتروانسفالوگرام تشخیص داد.
دکتر بریس مک کانل، استادیار عصب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو و محقق ارشد این تحقیق می گوید: این نشانگر زیستی دیجیتال به صورت اساسی هر دستگاه هدبند ساده الکتروانسفالوگرام را قادر می سازد تا مانند یک ردیاب آمادگی جسمانی برای سلامت مغز استفاده گردد. نشان دادن چگونگی ارزیابی نشانگرهای زیستی دیجیتال برای نشانه های اولیه بیماری با استفاده از دستگاههای هدبند قابل دسترسی و مقیاس پذیر در محیط خانه، پیشرفت بزرگی در تشخیص و تسکین بیماری آلزایمر در مراحل اولیه است.
در بزرگترین تحقیق در نوع خود تا به امروز، محققان داده های ۲۰۵ فرد بزرگسال مسن را تحلیل و بررسی کردند و مشکلات قابل اندازه گیری در فعال سازی مجدد حافظه را در ارتباط با سطوح پروتئین هایی مانند آمیلوئید و تاو که در بیماری آلزایمر ایجاد می شوند، شناسایی نمودند.
مک کانل بیان نمود: آن چه ما دریافتیم اینست که این سطوح غیرطبیعی پروتئین ها به فعال سازی مجدد حافظه خواب مربوط می شوند که می توانیم آنها را در الگوهای امواج مغزی افراد پیش از این که علائمی را تجربه کنند، شناسایی نماییم. شناسایی این نشانگرهای زیستی اولیه برای بیماری آلزایمر در بزرگسالان بدون علامت می تواند به بیماران کمک نماید تا پیش از پیشرفت بیماری، راهبردهای پیشگیرانه یا تسکین دهنده ایجاد کنند.
محققان معتقدند، این گامی هیجان انگیز به سمت استفاده از ابزارهای پوشیدنی بعنوان نشانگرهای زیستی دیجیتال برای تشخیص بیماری است.
مک کانل اظهار نمود: ما فقط به بخش کوچکی از این کار پرداختیم و راه را برای دستگاههای مقرون به صرفه و با کاربری آسان برای نظارت بر سلامت مغز هموار کردیم. کار ما این اصل را اثبات می کند که امواج مغزی در طول خواب می توانند به یک نشانگر زیستی دیجیتال تبدیل شوند و گامهای بعدی ما شامل تکمیل این فرایند است.
نتایج این تحقیق اخیرا در مجله انجمن آلزایمر Alzheimer’s & Dementia انتشار یافته است.

منبع:

1402/06/07