مدیرعامل شركت فرودگاه ها؛

چگونه از واردکننده رادار به تولیدکننده آن تبدیل شدیم؟

چگونه از واردکننده رادار به تولیدکننده آن تبدیل شدیم؟

آزینیک: مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جزییات نحوه تولید تجهیزات کمک ناوبری و سامانه های راداری هوایی در داخل کشور را تشریح نمود.



سیاوش امیرمکری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره سامانه های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار نمود: سامانه های حوزه عملیات هوانوردی ما به ۳ بخش سامانه های کمک ناوبری، سامانه های ارتباطی و سامانه های نظارتی (راداری) تقسیم می شود؛ سامانه های ارتباطی ما به سبب توان تولید داخل، این امکان را داریم که تا ۹۰ درصد آنرا در داخل تولید نماییم و نگرانی از این بابت نداریم.
وی افزود: اما درباب سامانه های کمک ناوبری شامل دستگاه های ILSDME، DVRDME و VOR در ۴ تا ۵ سال قبل و در فرصت برجام، بخش چشمگیری از آنها از خارج خریداری و وارد کشور شد؛ همین افتتاح هایی که هم اکنون انجام می شود، در آن زمان خریداری و وارد کشور شد و اکنون نصب و بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباب سامانه های نظارتی (راداری) نیز اظهار داشت: دراین زمینه به خارج از کشور وابستگی داریم؛ شبکه راداری کشور ما با خریدهایی که در روزهای برجام انجام شد شامل سامانه های راداری کوشک بزم و تنگ ریز می شود، نصب شده و دو فرودگاه پر ترافیک ما را تحت پوشش دارند؛ رادار کوشک بزم کامل نصب شده و رادار تنگ ریز هم تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.
جزئیات قرارداد ساخت رادار داخلی با دانشگاه صنعتی اصفهان
وی تاکید کرد: هم اکنون برای تهیه سامانه های راداری سراغ تولید داخل رفته ایم؛ شرکت های دانش بنیان و برخی دانشگاه ها رادار ساخته اند که یکی از آنها دانشگاه صنعتی اصفهان است و قرارداد ساخت رادار پیشرفته MSSR مود S را با این دانشگاه به امضا رسانده ایم. طبق قرارداد باید ظرف حداکثر یک سال آینده دانشگاه صنعتی اصفهان این رادار را به شرکت فرودگاه ها تحویل دهد.
امیرمکری تصریح کرد: توان داخل برای تولید این سامانه ها در بخش های نظامی تأیید شده است اما استانداردها در بخش کشوری، متفاوت است؛ سازمان هواپیمایی کشوری باتوجه به استانداردهای بین المللی اگر تولیدات راداری داخل را تأیید کند، از نظر شرکت فرودگاه ها هم قابل استفاده می باشد.
وی اشاره کرد: با تولید دستگاه برج موبایل در داخل، بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی داشتیم؛ البته برای تولید داخل راداری هم برخی از قطعات باید از خارج وارد شود تا به سامانه تبدیل شود؛ پس در تولید انبوه است که محصول می تواند اقتصادی شود.
کدام سامانه های کنترل ترافیک هوایی تولید داخل نصب شده اند؟
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد: در تمام این زمینه ها و سامانه ها به سبب شرایط سختی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، نتوانستیم سامانه های جدید وارد نماییم و پس به سمت استفاده از تولید داخل رفتیم که قسمتی از آن به نتیجه رسیده و سامانه DME درحال بهره برداری است، سامانه برج موبایل را تحویل گرفته ایم و سیستم های سوئیچینگ داخلی هم آزمایش خودرا پس داده و به جز فرودگاه های بسیار پُر ترافیک، در سایر فرودگاه ها قابل استفاده است؛ پس از محل تولیدات داخلی درحال جبران کمبودهایمان هستیم؛ ما تا قبل از این رادارهای خودرا عمدتا از فرانسه و اسپانیا خریداری می کردیم.
هواپیماهای فلایت چک، دو قلو شدند
وی با اعلان اینکه هواپیمای فلایت چک دوم را هم خریداری نموده ایم اظهار داشت: درحال انجام کارهای کابل کشی داخلی آن هستیم که بمحض اتمام، تجهیزات FIS (سامانه وارسی پروازی فرودگاه ها) که قبل از این خریداری شده بود، روی آن نصب می شود که بعنوان دومین هواپیمای فلایت چک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


منبع:

1400/10/26
21:05:17
0.0 / 5
680
تگهای خبر: دانش بنیان , دانشگاه , صنعت , موبایل
این مطلب آزینیک را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط آزینیک
نظرات خوانندگان آزینیک در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آزینیک