ناسا باكتری به ماه و مریخ ارسال می كند

ناسا همواره تمام تلاش خویش را انجام داده است تا مأموریت هایش را تا حد ممكن استریل سازد اما نتیجه یك تحقیق جدید نشان داده است كه ارسال برخی باكتری ها به فضا می تواند مفید باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی bgr، این مطالعه که در نشریه Nature Communications انتشار یافته است، نشان داده است که باکتری های زمین می توانند به استخراج مواد معدنی از مواد پوشاننده سطح ماه و مریخ کمک نماید.
این تحقیق که بر مبنای آزمایشات انجام شده در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است، نشان داده است که یک باکتری خاص به نام Sphingomonas desiccabilis برای استخراج عناصر کمیاب زمینی از سنگ «بازالت»، استفاده می نماید.
بازالت نوعی سنگ آتشفشانی است که بعنوان آنالوگ برای آنچه امکان دارد در ماه و مریخ یافت شود، استفاده می شود.
این مطالعه همینطور نشان داد که این باکتری ها می تواند این کار را در شرایط گرانش استاندارد زمین، میکروگرانش و گرانشی که شرایط مریخ را تقلید می کند، انجام دهد؛ این خبر مهمی برای محققان است و می تواند نشانه همکاری میان انسان و باکتری در جریان جستجوهای بعدی در فضا باشد.
به طور معمول ناسا و دیگر سازمان های فضایی هر تلاشی برای پیشگیری از انتقال باکتری به فضا انجام می دهند.
ایده این است که آنها نمی خواهند به صورت تصادفی جهان دیگری را درگیر حیات کنند، چونکه بعدا می تواند مشکلاتی ایجاد نماید.
محققان خاطر نشان کردند، اگر سرانجام مأموریت های خدمه دار و یا کاوشگرهای پیشرفته ای را به مکانی مانند مریخ ارسال نماییم و بعد باکتری ها را در آنجا کشف نماییم، امکان دارد باکتری های زمینی را که خود ارسال کرده ایم با حیات واقعی در مریخ اشتباه بگیریم.
آنها افزودند: با این وجود این مساله را نمی توان نادیده گرفت که باکتری ها توانایی انجام موارد کاملاً باورنکردنی را دارند؛ پیش از این بحث استفاده از باکتری ها را بعنوان منبع غذایی یا تولید مواد غذایی برای مأموریت های طولانی مدت در مکان هایی مانند مریخ مطرح کرده ایم.
اکنون، به نظر می آید باکتری ها می توانند به ما کمک کنند تا از موادی که در آن سیارات پیدا می نماییم، نهایت استفاده را ببریم.
چارلز کاکل، نویسنده اصلی این مطالعه، در اطلاعیه ای اظهار داشت: آزمایش های ما از امکان علمی و فنی استخراج عناصر بیولوژیکی در سرتاسر منظومه شمسی پشتیبانی می کند. برای مثال حفاری رباتیک در منطقه Oceanus Procellarum ماه که دارای سنگ هایی با غلظت بالا از عناصر کمیاب زمینی است، می تواند یک جهت مثمرثمر برای توسعه علمی و اقتصادی بشر در وارای زمین باشد.
وی اضافه کرد: مأموریت های آرتمیس ناسا به ماه بزودی انجام می شوند و با مأموریت های خدمه ای که در آن برنامه گنجانده شده اند، انسان ها وقت کافی جهت بررسی مواد پوشاننده سطح ماه خواهند داشت. در آن مرحله، امکان دارد موضوعات بیشتری در مورد اینکه چگونه باکتری می تواند زمینه را برای یک حیات پایدار در فضا هموار کند، بیاموزیم.

منبع:

1399/08/26